EOS R7 og R10
De nye kameraene har fått betegnelsen EOS R7 og EOS R10 og har overraskende gode spesifikasjoner som er hentet fra både EOS R5 og R3. R10 er den rimelige modellen, mens R7 nok er en arvtaker etter den aldrende speilrefleksmodellen, EOS 7D Mark II, som også navnet hinter om.
Begge modellene har hentet autofokussystemet fra R5. Vi har ikke klart å finne ut entydig om det er identisk, eller om det er noen forskjeller i prosessorkraften eller annet, men Canon sier at det er det samme systemet, så vi må anta at de yter omtrent likt.
Den elektroniske søkeren er har høy oppdateringsfrekvens og svært lav forsinkelse, men dessverre er oppløsningen litt lav. Det er mange år siden 2.36 millioner punkter var bra, og i dag har de fleste over det dobbelte av dette. Vi har kikket i søkeren og kan ikke si at den lave oppløsningen plaget oss.
Begge kameraer kan ta opp video i 4K 60p og det er ingen begrensning på 30 minutters videoopttak. Begge har multifunksjonsskoen vi finner i R3, der du kan kople til blant annet adapter for å bruke XLR-mikrofoner. Men det er likevel stor forskjell på videofunksjonene og ganske mye annet i kameraene.
EOS R7
EOS R7 er storebroren av de to nye, og her er det mye å glede seg til for den ivrige naturfotografen som både betaler og bærer utstyret sitt selv.
Autofokusen er allerede nevnt. Skuddtakten er inntil 30 bilder i sekundet, altså vesentlig høyere enn på R5/R6, og det samme som på toppmodellen, R3, men i høyere oppløsning. Vil du kjøre med mekanisk lukker kan du ta 15 bilder pr. sekund. Med 15 bilder i sekundet kan du ta 224 JPG-bilder eller 51 råbilder. Dobler du hastigheten reduserer du disse tallene til 126 og 42.
Bildestabilisatoren er den samme som på EOS R5/R6 og skal kunne kompensere for inntil 8 blendertrinn, og det er to minnekortspor som begge tar SD UHS-II. Oppløsningen er på 32 megapiksler.
Video
Som nevnt, kan du ta opp video i 4K 60P, i høyeste kvalitet oversamples det fra 7K (maks 30p) og du får inntil 10-bit 4:2:2 fargesampling., så du kan antakelig få svært høy kvalitet på videoopptakene. Du kan også ta 120 fps i full HD. Det er støtte for C-Log 3. Så vidt vi kan se, er det kun støtte for IPB unntatt for timelaps, der du får ALL-I. Høyeste bitrate er 370Mbps, så du vil klare deg med kort som støtter V60. For å få de lengste bildeseriene kan det likevel være noe å hente på V90.
På utsiden har kamerat fått et hjul rundt joysticken, mens det er en fireveisknapp der tommelhjulet har pleid å ligge. Vi synes det er mye lettere å komme til hjulet der det nå ligger så høyt at det stikker opp over kanten, og man har det tilgjengelig samtidig med joysticken, uten å måtte flytte fingeren.
Dette ser ut som et svært kraftig kamera. Vi savner at punktlysmåling er koblet til fokuspunktet, og vi hadde gjerne sett at du kunne få ALL-I i vanlige videomodi.
Veiledende pris er satt til 16 549,-
Ønsker du et kit, kan du få det med det nye RF-S 18-150mm f3.5-6.3 IS STM til 20 899,-
EOS R10
R10 er litt enklere. Den største forskjellen er kanskje mangelen på bildestabilisator i kamerahuset. Men ellers er også dette et meget habilt kamera, med skuddtakt på 23 bilder i sekundet, 24 megapiksler og en liten innebygd blits.
Hvis du skal filme i 4K 60P, vil kameraet croppe, så du kan få utfordringer med vidvinkler, så de fleste vil kanskje holde seg til 30P, med mindre de skal filme noe langt unna og kan ha glede av den ekstra beskjæringen. Det er ingen C-Log-støtte i R10.
En fordel med R10 er størrelsen. Den er overraskende liten, og veier bare 43g mer enn en EOS M50. Til gjengjeld har den bare ett minnekortspor og dessverre kommer den uten Canons imponerende bildestabilisator i kamerahuset.
Veiledende pris for kamerahuset er satt til 10799,-
Du kan også få det i kit med det nye RF-S 18-45mm f/4.5-6.3 IS STM til 12149 eller RF-S 18-150mm f3.5-6.3 IS STM: 15194
To nye objektiver
Sammen med de nye kameraene lanseres også de to første RF-S-objektivene, altså RF-objektiver for APS-C. I motsetning til EF-S kan de fysisk monteres på fullformatkameraer også, men det er vel ikke veldig aktuelt for så mange.
Objektivene er en ganske kompakt RF-S 18-45mm f/4,5-6.3 IS STM og en RF-S 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM som er en del lenger, naturligvis. Begge blir tilbudt som kitobjektiv til R10, og 18-150 også som kitobjektiv til R7. De vil også kunne kjøpes løst.
Veiledende pris for RF-S 18-45 blir 3949,- mens du må ut med 6449 for RF-S 18-515.
APS-C eller fullformat
Canon har promotert fullformat veldig hardt de senere årene, samtidig som EOS M50 og M50 II har solgt mer enn noen andre speilløse kameraer. Nordmenn er glade i fullformat, men fullformat har en kostnad i mer enn kroner å øre. Det veier mer og skal du jobbe med små bildevinkler må du ha mye større, tyngre og dyrere objektiver. Du kan lese mer om forskjellene på stor og liten bildebrikke her.
APS-C er derfor et smart kompromiss, for forskjellen i bildekvalitet er ganske marginal. De fleste vil aldri kunne se den. Med 32 megapiksler, som i EOS R7, har du langt mer bildeinformasjon enn om du bukte en EOS R5 og beskar bildet til samme utsnitt som du får på R7 (Ca. 17 megapiksler). Og klarer du deg med 17 megapiksler, ja da kan du beskjære bildet fra EOS R7 ganske mye.
Du må selv vurdere hva du skal satse på, og Canon har noen rimelige og lange teleobjektiver, men for eksempel Canon RF 100-500mm gir bildevinkel tilsvarende 800 på fullformat hvis du setter den på R7, og da har du plutselig nok rekkevidde til å fotografere fugl i de fleste situasjoner.
Vi mener derfor at APS-C i aller høyeste grad har en plass. Dessverre har både Canon, Nikon og Sony forsømt objektivene på siden speilløse systemer, og det er veldig synd, for kameraene er det ikke noe i veien med Vi håper bare at Canon satser på å lage en del spesialtilpasset optikk i høy kvalitet til disse kameraene. Hva med en RF-S 15-45mm f/2.8L?
Hva skjer med EOS M?
I januar, da ryktene om EOS R7 hadde gått en stund, skrev vi en sak der vi drøftet litt rundt Canons motivasjon for å satse på EOS R med APS-C på bekostning av EOS M. Canon har fortsatt ikke sagt noe offisielt om EOS M, annet enn at det fortsetter som før. Det kan bety at de vil fortsette å produsere kamerahus og objektiver så lenge de selger, men at de ikke utvikler noe nytt. Det kan være de vil fortsette å lage små og rimelige kameraer i klassen under 10 000 kroner, men at det kommer lite ny optikk – det er bedre å fokusere utviklingen på RF-S-objektiver.
Det er vanskelig å si, men jeg står nok ikke først i køen for å investere i et EOS M-system i dag.
__________________________________________________
Her finner du EOS R7 og de nye objektivene i nettbutikken.
Og R10 er her
De nye kameraene har fått betegnelsen EOS R7 og EOS R10 og har overraskende gode spesifikasjoner som er hentet fra både EOS R5 og R3. R10 er den rimelige modellen, mens R7 nok er en arvtaker etter den aldrende speilrefleksmodellen, EOS 7D Mark II, som også navnet hinter om.
Begge modellene har hentet autofokussystemet fra R5. Vi har ikke klart å finne ut entydig om det er identisk, eller om det er noen forskjeller i prosessorkraften eller annet, men Canon sier at det er det samme systemet, så vi må anta at de yter omtrent likt.
Den elektroniske søkeren er har høy oppdateringsfrekvens og svært lav forsinkelse, men dessverre er oppløsningen litt lav. Det er mange år siden 2.36 millioner punkter var bra, og i dag har de fleste over det dobbelte av dette. Vi har kikket i søkeren og kan ikke si at den lave oppløsningen plaget oss.
Begge kameraer kan ta opp video i 4K 60p og det er ingen begrensning på 30 minutters videoopttak. Begge har multifunksjonsskoen vi finner i R3, der du kan kople til blant annet adapter for å bruke XLR-mikrofoner. Men det er likevel stor forskjell på videofunksjonene og ganske mye annet i kameraene.
EOS R7
EOS R7 er storebroren av de to nye, og her er det mye å glede seg til for den ivrige naturfotografen som både betaler og bærer utstyret sitt selv.
Autofokusen er allerede nevnt. Skuddtakten er inntil 30 bilder i sekundet, altså vesentlig høyere enn på R5/R6, og det samme som på toppmodellen, R3, men i høyere oppløsning. Vil du kjøre med mekanisk lukker kan du ta 15 bilder pr. sekund. Med 15 bilder i sekundet kan du ta 224 JPG-bilder eller 51 råbilder. Dobler du hastigheten reduserer du disse tallene til 126 og 42.
Bildestabilisatoren er den samme som på EOS R5/R6 og skal kunne kompensere for inntil 8 blendertrinn, og det er to minnekortspor som begge tar SD UHS-II. Oppløsningen er på 32 megapiksler.
Video
Som nevnt, kan du ta opp video i 4K 60P, i høyeste kvalitet oversamples det fra 7K (maks 30p) og du får inntil 10-bit 4:2:2 fargesampling., så du kan antakelig få svært høy kvalitet på videoopptakene. Du kan også ta 120 fps i full HD. Det er støtte for C-Log 3. Så vidt vi kan se, er det kun støtte for IPB unntatt for timelaps, der du får ALL-I. Høyeste bitrate er 370Mbps, så du vil klare deg med kort som støtter V60. For å få de lengste bildeseriene kan det likevel være noe å hente på V90.
På utsiden har kamerat fått et hjul rundt joysticken, mens det er en fireveisknapp der tommelhjulet har pleid å ligge. Vi synes det er mye lettere å komme til hjulet der det nå ligger så høyt at det stikker opp over kanten, og man har det tilgjengelig samtidig med joysticken, uten å måtte flytte fingeren.
Dette ser ut som et svært kraftig kamera. Vi savner at punktlysmåling er koblet til fokuspunktet, og vi hadde gjerne sett at du kunne få ALL-I i vanlige videomodi.
Veiledende pris er satt til 16 549,-
Ønsker du et kit, kan du få det med det nye RF-S 18-150mm f3.5-6.3 IS STM til 20 899,-
EOS R10
R10 er litt enklere. Den største forskjellen er kanskje mangelen på bildestabilisator i kamerahuset. Men ellers er også dette et meget habilt kamera, med skuddtakt på 23 bilder i sekundet, 24 megapiksler og en liten innebygd blits.
Hvis du skal filme i 4K 60P, vil kameraet croppe, så du kan få utfordringer med vidvinkler, så de fleste vil kanskje holde seg til 30P, med mindre de skal filme noe langt unna og kan ha glede av den ekstra beskjæringen. Det er ingen C-Log-støtte i R10.
En fordel med R10 er størrelsen. Den er overraskende liten, og veier bare 43g mer enn en EOS M50. Til gjengjeld har den bare ett minnekortspor og dessverre kommer den uten Canons imponerende bildestabilisator i kamerahuset.
Veiledende pris for kamerahuset er satt til 10799,-
Du kan også få det i kit med det nye RF-S 18-45mm f/4.5-6.3 IS STM til 12149 eller RF-S 18-150mm f3.5-6.3 IS STM: 15194
To nye objektiver
Sammen med de nye kameraene lanseres også de to første RF-S-objektivene, altså RF-objektiver for APS-C. I motsetning til EF-S kan de fysisk monteres på fullformatkameraer også, men det er vel ikke veldig aktuelt for så mange.
Objektivene er en ganske kompakt RF-S 18-45mm f/4,5-6.3 IS STM og en RF-S 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM som er en del lenger, naturligvis. Begge blir tilbudt som kitobjektiv til R10, og 18-150 også som kitobjektiv til R7. De vil også kunne kjøpes løst.
Veiledende pris for RF-S 18-45 blir 3949,- mens du må ut med 6449 for RF-S 18-515.
APS-C eller fullformat
Canon har promotert fullformat veldig hardt de senere årene, samtidig som EOS M50 og M50 II har solgt mer enn noen andre speilløse kameraer. Nordmenn er glade i fullformat, men fullformat har en kostnad i mer enn kroner å øre. Det veier mer og skal du jobbe med små bildevinkler må du ha mye større, tyngre og dyrere objektiver. Du kan lese mer om forskjellene på stor og liten bildebrikke her.
APS-C er derfor et smart kompromiss, for forskjellen i bildekvalitet er ganske marginal. De fleste vil aldri kunne se den. Med 32 megapiksler, som i EOS R7, har du langt mer bildeinformasjon enn om du bukte en EOS R5 og beskar bildet til samme utsnitt som du får på R7 (Ca. 17 megapiksler). Og klarer du deg med 17 megapiksler, ja da kan du beskjære bildet fra EOS R7 ganske mye.
Du må selv vurdere hva du skal satse på, og Canon har noen rimelige og lange teleobjektiver, men for eksempel Canon RF 100-500mm gir bildevinkel tilsvarende 800 på fullformat hvis du setter den på R7, og da har du plutselig nok rekkevidde til å fotografere fugl i de fleste situasjoner.
Vi mener derfor at APS-C i aller høyeste grad har en plass. Dessverre har både Canon, Nikon og Sony forsømt objektivene på siden speilløse systemer, og det er veldig synd, for kameraene er det ikke noe i veien med Vi håper bare at Canon satser på å lage en del spesialtilpasset optikk i høy kvalitet til disse kameraene. Hva med en RF-S 15-45mm f/2.8L?
Hva skjer med EOS M?
I januar, da ryktene om EOS R7 hadde gått en stund, skrev vi en sak der vi drøftet litt rundt Canons motivasjon for å satse på EOS R med APS-C på bekostning av EOS M. Canon har fortsatt ikke sagt noe offisielt om EOS M, annet enn at det fortsetter som før. Det kan bety at de vil fortsette å produsere kamerahus og objektiver så lenge de selger, men at de ikke utvikler noe nytt. Det kan være de vil fortsette å lage små og rimelige kameraer i klassen under 10 000 kroner, men at det kommer lite ny optikk – det er bedre å fokusere utviklingen på RF-S-objektiver.
Det er vanskelig å si, men jeg står nok ikke først i køen for å investere i et EOS M-system i dag.
__________________________________________________
Her finner du EOS R7 og de nye objektivene i nettbutikken.
Og R10 er her
Eos M50 (tv.) og EOS R10. Det er ikke så stor forskjell i størrelse, men grepet er bedre på R10