Olympus har slitt med inntjeningen i kameradivisjonen de siste tre årene, og spekulasjonene har vært mange om de kom til å legge ned hele greia, selge eller fortsette som før. Olympus har naturligvis vært helt klare på at de ville fortsette som før, og avvist alle rykter om annet.
Helt til de i sommer varslet at de hadde inngått en intensjonsavtale med JIP (Japan Industrial Partners) om at sistnevnte skulle overta kameradivisjonen til Olympus fra 1. januar neste år. Dette innebærer overtakelse av fabrikker, utviklingsavdeling, servicesentre og alt som hører med. Garantier vil fortsatt være gjeldende.
Olympus hadde 100-årsjubileum i fjor, og har vært en viktig aktør i mange av disse årene. De har gjort mye for å drive bransjen framover ved å tenke annerledes og tilby løsninger andre ikke hadde tenkt på tidligere. Men å være viktig, å ligge teknologisk langt framme og å tilby et spennende produkt er ikke ensbetydende med å tjene penger, og det er nettopp her det skorter.
Med salget til JIP kvitter Olympus seg med en utgift og kan konsentrere seg om medisinsk utstyr, samtidig som JIF ser muligheten til å kunne gjøre kameradivisjonen lønnsom.
Men hvordan skal de få til det?
I et fallende marked er det ikke noen enkel oppgave å snu tap til lønnsomhet, men det finnes noen grep de kan ta, og noen vi vet de kommer til å ta.
Det vi vet de vil gjøre er å kutte ned på bemanningen. Flere tusen mennesker må gå. Olympus er en av få kameraprodusenter med egen avdeling i Norge, og siden nyheten ble sluppet i sommer, har vi spekulert i om den ville overleve. Først så det ut som vi ville beholde representasjon i Norge, men nå ser det ut som det blir én representant for Norge og Sverige som vil sitte i Stockholm. Vi en vennlig tanke til alle som blir overflødige i organisasjonen, rundt om i verden. Dette er ingen god tid på miste jobben på.
Organisasjonen i Norge, Norden eller resten av verden er ikke satt ennå, men vi vet at Olympus har solgt langt bedre i Norge enn i Sverige, og det kan derfor være at Norge får et slags hovedansvar for Norden – at Sverige blir uten lokale representanter. Dette vet vi ikke på nåværende tidspunkt.
Et annet område de kan øke inntjeningen på er å spisse porteføljen, ved fokusere på litt færre kundegrupper, og dermed kunne konsentrere utviklingsressurser og produksjon. Vi har sett de siste årene at Olympus kanskje ikke har satset veldig tungt på utvikling. De har en bildebrikke som drar på årene, og både OM-D E-M1 III og E-M5 III er egentlig det samme som tidligere modeller, puttet inn i et mindre og rimeligere hus. Med ny satsning på utvikling, ny bildebrikke og nye funksjoner, kan salget ta seg opp. En fugl har hvisket oss i øret at de i større grad kommer til å rendyrke systemet for naturfotografer. Da kan de konsentrere seg om segmenter av markedet der marginene er høyere enn i lavprismarkedet. Mest sannsynlig kommer PEN-serien til å bli faset ut.
JIP vil kunne fortsette å bruke Olympus-navnet i noen år. Hva som skjer over lengre tid er det ingen som vet, men vi ser for oss at det kanskje skifter navn til OM-D. Navnet på det nye kameraselskapet hinter også om det. Navnet er OM Digital Solutions Corporations. Olympus vil fortsett eie 5% av det nye selskapet.
Bekymringer
Men alt er ikke nødvendigvis rosenrødt. Vi har sett overtakelser før, som ikke har gått så bra. JIF kjøpte laptop-divisjonen til Sony (VAIO), og siden har vi ikke sett så mye til den. Ricoh kjøpte Pentax, og siden har det ikke akkurat vært full fart fra den kanten. En mindre organisasjon betyr mindre ressurser til å følge opp både presse og forhandlere, og det kan føre til redusert oppmerksomhet og dermed lavere salg. Likevel virker det som våre største bekymringer fra i sommer ikke blir noe av. Produksjon og utvikling fortsetter og det samme gjør organisasjonen i Norge.
Som nevnt, var Olympus, helt fram til i sommer, helt tydelige på at de ikke kom til å selge kameradivisjonen. Likevel gjorde de det. Det betyr at vi nå vet at de alltid sier det som trengs å sies for å roe markedet, og at det ikke nødvendigvis har noen rot i virkeligheten. Derfor kan vi heller ikke ta de offisielle uttalelsene i denne sammenhengen for god fisk. På den annen side - hvorfor skulle JIF kjøpe dette, hvis de ikke hadde planer om å gjøre noe med det som de vil tjene på i lengden?
Oppsummert
• Olympus-kameraer vil ikke lenger bli lagd av Olympus, men av OM Digital Solutions som eies av Japan Industrial Partners
• Produksjon og utvikling vil fortsette, så potensielle kunder trenger ikke være bekymret for om dette er en blindvei.
• Det vil fortsatt være representanter i Norge, så vi som presse og forhandler har et lokalt sted å henvende oss – det er en kjempefordel, og bedrer kommunikasjonen betraktelig.
• Forhåpentligvis ser vi en større satsning på utvikling, som gjør at vi får mer spennende produkter fra Olympus i framtida.
• Vi vet ikke hvor tungt JIP vil satse på dette. Kanskje er de mer opptatt av overvåkningskameraer, og dermed er det umulig å spå langt fram i tid.
• Inntil videre må vi anse Olympus, som kameramerke, som reddet
Helt til de i sommer varslet at de hadde inngått en intensjonsavtale med JIP (Japan Industrial Partners) om at sistnevnte skulle overta kameradivisjonen til Olympus fra 1. januar neste år. Dette innebærer overtakelse av fabrikker, utviklingsavdeling, servicesentre og alt som hører med. Garantier vil fortsatt være gjeldende.
Olympus hadde 100-årsjubileum i fjor, og har vært en viktig aktør i mange av disse årene. De har gjort mye for å drive bransjen framover ved å tenke annerledes og tilby løsninger andre ikke hadde tenkt på tidligere. Men å være viktig, å ligge teknologisk langt framme og å tilby et spennende produkt er ikke ensbetydende med å tjene penger, og det er nettopp her det skorter.
Med salget til JIP kvitter Olympus seg med en utgift og kan konsentrere seg om medisinsk utstyr, samtidig som JIF ser muligheten til å kunne gjøre kameradivisjonen lønnsom.
Men hvordan skal de få til det?
I et fallende marked er det ikke noen enkel oppgave å snu tap til lønnsomhet, men det finnes noen grep de kan ta, og noen vi vet de kommer til å ta.
Det vi vet de vil gjøre er å kutte ned på bemanningen. Flere tusen mennesker må gå. Olympus er en av få kameraprodusenter med egen avdeling i Norge, og siden nyheten ble sluppet i sommer, har vi spekulert i om den ville overleve. Først så det ut som vi ville beholde representasjon i Norge, men nå ser det ut som det blir én representant for Norge og Sverige som vil sitte i Stockholm. Vi en vennlig tanke til alle som blir overflødige i organisasjonen, rundt om i verden. Dette er ingen god tid på miste jobben på.
Organisasjonen i Norge, Norden eller resten av verden er ikke satt ennå, men vi vet at Olympus har solgt langt bedre i Norge enn i Sverige, og det kan derfor være at Norge får et slags hovedansvar for Norden – at Sverige blir uten lokale representanter. Dette vet vi ikke på nåværende tidspunkt.
Et annet område de kan øke inntjeningen på er å spisse porteføljen, ved fokusere på litt færre kundegrupper, og dermed kunne konsentrere utviklingsressurser og produksjon. Vi har sett de siste årene at Olympus kanskje ikke har satset veldig tungt på utvikling. De har en bildebrikke som drar på årene, og både OM-D E-M1 III og E-M5 III er egentlig det samme som tidligere modeller, puttet inn i et mindre og rimeligere hus. Med ny satsning på utvikling, ny bildebrikke og nye funksjoner, kan salget ta seg opp. En fugl har hvisket oss i øret at de i større grad kommer til å rendyrke systemet for naturfotografer. Da kan de konsentrere seg om segmenter av markedet der marginene er høyere enn i lavprismarkedet. Mest sannsynlig kommer PEN-serien til å bli faset ut.
JIP vil kunne fortsette å bruke Olympus-navnet i noen år. Hva som skjer over lengre tid er det ingen som vet, men vi ser for oss at det kanskje skifter navn til OM-D. Navnet på det nye kameraselskapet hinter også om det. Navnet er OM Digital Solutions Corporations. Olympus vil fortsett eie 5% av det nye selskapet.
Bekymringer
Men alt er ikke nødvendigvis rosenrødt. Vi har sett overtakelser før, som ikke har gått så bra. JIF kjøpte laptop-divisjonen til Sony (VAIO), og siden har vi ikke sett så mye til den. Ricoh kjøpte Pentax, og siden har det ikke akkurat vært full fart fra den kanten. En mindre organisasjon betyr mindre ressurser til å følge opp både presse og forhandlere, og det kan føre til redusert oppmerksomhet og dermed lavere salg. Likevel virker det som våre største bekymringer fra i sommer ikke blir noe av. Produksjon og utvikling fortsetter og det samme gjør organisasjonen i Norge.
Som nevnt, var Olympus, helt fram til i sommer, helt tydelige på at de ikke kom til å selge kameradivisjonen. Likevel gjorde de det. Det betyr at vi nå vet at de alltid sier det som trengs å sies for å roe markedet, og at det ikke nødvendigvis har noen rot i virkeligheten. Derfor kan vi heller ikke ta de offisielle uttalelsene i denne sammenhengen for god fisk. På den annen side - hvorfor skulle JIF kjøpe dette, hvis de ikke hadde planer om å gjøre noe med det som de vil tjene på i lengden?
Oppsummert
• Olympus-kameraer vil ikke lenger bli lagd av Olympus, men av OM Digital Solutions som eies av Japan Industrial Partners
• Produksjon og utvikling vil fortsette, så potensielle kunder trenger ikke være bekymret for om dette er en blindvei.
• Det vil fortsatt være representanter i Norge, så vi som presse og forhandler har et lokalt sted å henvende oss – det er en kjempefordel, og bedrer kommunikasjonen betraktelig.
• Forhåpentligvis ser vi en større satsning på utvikling, som gjør at vi får mer spennende produkter fra Olympus i framtida.
• Vi vet ikke hvor tungt JIP vil satse på dette. Kanskje er de mer opptatt av overvåkningskameraer, og dermed er det umulig å spå langt fram i tid.
• Inntil videre må vi anse Olympus, som kameramerke, som reddet