Slik lagde han månedens bilde.

Vinnerbildet i april, av vepsen, er laget på en såpass interessant måte at vi syntes det fortjente en egen artikkel.
Vi får inn hundrevis av bilder til konkurransen vår, Månedens bilde, hver runde, og det er utrolig mye flott som kommer inn. Men noen ganger kan prosessen være vel så spennende som resultatet.
Slik var det nå i april.

Alex Chechel sendte inn et ekstremt makrobilde av en veps, og vi ble nysgjerrige da vi så at det var tatt med en Canon EOS 600D med 18-55mm f/3,5-5,6, så vi kontaktet ham for å ta en prat om hvordan han hadde fått til dette.
-Den russiske fotografen, Vasilij Menshov har vært en stor inspirasjon, forteller Alex. «Han har gjort en del tester og sammenliknet det ganske kostbare Canon MP-E 65mm 5x makroobjektivet med langt rimeligere objektiver med en vedering (reverse adapter). Man snur rett og slett objektivet motsatt vei, og får ekstreme makroegenskaper».

Ekstrem makro er utfordrende
En av utfordringene med ekstrem makro er dybdeskarpheten, som blir tilsvarende liten. Det har Alex løst ved å stacke et stort antall bilder. -I dette tilfellet tok jeg 70-100 eksponeringer og justerte fokus manuelt ved å vri fokusringen så lite som mulig mellom hver eksponering. Det ga fokus gjennom hele fokusområdet, forteller han. -Det er meget krevende å stille fokus manuelt, og stille det så lite hver gang. Det krever også at kameraet står veldig godt montert, så det ikke flytter seg mellom bildene. Det tok tre kvarter til en time å gjøre alle eksponeringene.

Til lyssetting bruker Alex det han har for hånden. Det kan godt være noen billige IKEA-lamper med papirark som diffusor. Bildene blir stacket i programmet, Helicon Focus som gjør jobben ganske automatisk og spytter ut en Tiff-fil. Denne blir så justert i Lightroom før den får en tur innom Photoshop for litt kosmetisk behandling. I dette tilfellet dreide det seg om å fjerne noen vanndråper og en del pollen.
Vepsen var død da bildet ble tatt.

Hvordan gjør man dette enklere
Alex har valgt en rimelig løsning som gir fantastiske resultater, men er arbeidskrevende. Så vi spør hvordan det kunne vært gjort annerledes.
-Hvis man investerer i automatiske makroskinner, som kan flytte kameraet med en servo, slipper man den manuelle fokuseringen. Mange slike er det støtte for i Helicon Focus, og da kan du kople skinner og kamera til datamaskinen, og la Helicon styre det hele. Da kan du sette det i gang, gå og ta en kaffe, og komme tilbake til et nesten ferdig bilde.

Det finnes venderinger som overfører elektroniske signaler fra objektivet. Det gjør at det er lettere (mulig) å stille blenderåpning
Vi ville også anta at man fikk litt mer presise farger ved å bruke dagslyskalibrerte videolamper heller enn rimelige IKEA-lys.

Hvis du ikke har drevet med makrofotografering tidligere, anbefaler vi at du begynner med noe litt enklere, men dette viser at det er store muligheter, selv med små investeringer.


Redaksjon i Foto.no er uavhengig av butikken og nettbutikken vår, men drives av inntektene derfra. Så hvis du setter pris på nettstedet og tjenestene vi tilbyr, og ønsker å se det videreført og forbedret, er vi svært takknenmlige hvis du vurderer å handle hos oss neste gang du trenger fotoutstyr eller å få laget bilder.
Du finner butikken vår i Barcode, rett ved spor 19 på Oslo S.
Nettbutikken finner du her.



Foto: Alex Chechel -
Foto: Alex Chechel
Oppsettet for å ta bildet
 -
Fotografen, Alex Chechel
Foto: Alex Chechel -
Foto: Alex Chechel
Fluer er ikke lite flotte - særlig ikke uten hode, men imponerende bilde allikevel.
Foto: Alex Chechel -
Foto: Alex Chechel
Vinnerbildet i månedens konkurranse, april 2018

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Gunnar M.
Flott arbeid!
12.5.2019
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu