Wall of Fame: Lotte Jacobi

Lotte Jacobi (1896-1990) mener hun var født til å være fotograf. Denne måneden kan du se hennes bilder på Wall of Fame på Preus museum i horten. Nedenfor kan du se noen av bildene fra utstillingen og en tekst fra Preus museum hvor de presenterer hennes fotografiske karriere.

Lotte Lenya. 1930.
Lotte Lenya. 1930.
Lotte Jacobi. Tilhører Preus museums samling


Lotte Jacobi var fjerde generasjon yrkesfotograf i sin familie. Det er ikke uvanlig at fotografyrket går i arv fra generasjon til generasjon. Jacobis oldefar kjøpte utstyr og lisens til å lage daguerreotypier av fotografiets oppfinner Louis-Jacques Mandé Daguerre. Både bestefar, far, onkler, tanter og søster var fotografer.

Jacobi startet sin karriere i en alder av tolv år med å hjelpe faren i mørkerommet. Etter at ha studert ved «Staatliche Höhere Fachschule für Fototechnik» begynte hun i familieforretningen i München.

I 1928 flyttet hun til Berlin for å starte en egen karriere med å fotografere teater og dans, samtidig som hun fotograferte portretter av kjendiser for ukeblad og aviser. På 1920-tallet var Berlin en kulturell smeltedigel, et europeisk senter for kunst, film, teater og dans. Hennes fotografier fra den tiden kan ses som en del av den modernistiske bevegelsen, med uvante vinkler og avskjæringer, sterke kontraster og med vekt på form. Selv om hun var opptatt av form, var det også viktig for henne å tilpasse det fotografiske formspråket til hver personlighet hun portretterte. Selv påsto hun senere at stilretningene i Tyskland på 1920-tallet aldri interesserte henne.

Head of dancer 1930
Head of dancer 1930
Lotte Jacobi. Tilhører Preus museums samling


I 1935, etter at Hitler kom til makten, besluttet hun og søsteren å emigrere til USA. Det meste av hennes fotografier fra tiden i Berlin går tapt. Men det materialet som ble igjen er i dag ikoniske bilder, slik som disse portrettene og dansebildene som vises på Wall of Fame.

Käthe Kollwitz, Berlin, 1929
Käthe Kollwitz, Berlin, 1929
Lotte Jacobi. Tilhører Preus museums samling


I New York etablerte hun seg igjen som portrettfotograf og fotograferte blant annet tyske emigranter som Albert Einstein og Thomas Mann, men også fotografer som Berenice Abbott, Paul Strand, Edward Steichen og Alfred Stieglitz.

Lotte Jacobi var opptatt av form og lys. På midten av 1940-talet begynte hun å eksperimentere med å lage bilder uten kamera. Som lærer hadde hun kunstneren Leo Katz som også har gitt navnet til hennes bilder “Photogenic“ – dette kom fra den termen som Henry Fox Talbot brukte for bilder som var formet av lys, uten kamera. Hennes bilder er en form for fotogrammer der hun i mørkerommet har brukt blitslys i bevegelse sammen men blant annet cellofanpapir.

Pauline Koner, dancer, 1937/1970
Pauline Koner, dancer, 1937/1970
Lotte Jacobi. Tilhører Preus museums samling


I 1955 flyttet Lotte Jacobi til New Hampshire der hun levde resten av livet. Foruten fotografi engasjerte hun seg i hagen sin og i naturen. Hennes sønn John Hunter bygde et atelier som hun brukte både til fotografering, men også til galleri der hun stilte ut unge kunstnere. Hun fortsatte å fotografere til inn på 1980-tallet.

Fotografiene etter Lotte Jacobi ble kjøpt inn til museets samling i 1986. Fotografiene i samlingen er enkeltbilder som representerer flere perioder av hennes kunstnerskap. Gruppen med fotogrammer og lyseksperimenter er originaler, de fleste portrettene er nyere kopier laget på 1970-tallet.

Leo Katz, artist, New York ca 1977
Leo Katz, artist, New York ca 1977
Lotte Jacobi. Tilhører Preus museums samling

Photogenic 1946-55/1978
Photogenic 1946-55/1978
Lotte Jacobi. Tilhører Preus museums samling


Utstillingen på Preus museum henger til og med 27. september.
Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu