Utstillingsinfo
- Periode27.05.15 - 28.06.15
- StedPreus museum, Horten
- I de fire årene han var i Seattle, før han dro tilbake til Norge, arbeidet han både som portrettfotograf og ekspedisjonsfotograf, forteller kurator Hanne Holm-Johnsen. - Wilse hadde altså en erfaring med et fotografi som hadde sterk tilknytning til kartlegging av landet, samarbeid med industri og næring, og en langt mer fremskreden bildepresse enn det var i Europa på denne tiden. Han var ikke bare en dyktig fotograf, men en dyktig forretningsmann, som på kort tid både forsto å utnytte den allerede etablerte bruken av fotografi og å finne nye markeder.
Med denne bakgrunnen var Wilse i stand til å gå inn i den allerede etablerte norske tradisjonen etter Knudsen, Lindahl og andre som dokumenterte natur og folk, men samtidig fant han nye områder i samarbeid med turistnæringen, norsk næringsliv, utbyggere av Bergensbanen, Hydro og Bergenske og Nordenfjeldske Dampskibsselskab. Wilse skapte en ny og egen katalog av dokumentasjon og sjangerbilder som viste det nye og moderne Norge.
- Han moderniserte bildet av Norge. Han hentet frem storslått industri, vintersport, «fornorsket» den importerte kongefamilien og skildret både den lille fiskeren og bondekona og fiffen.
Holm-Johnsen beskriver Wilse som en dyktig fotograf som evnet å bruke variert utstyr avhengig av oppdrag og dermed uttrykk.
- Han produserte en stor katalog av motiver, fra landskap til folkelivsskildringer. Han var en moderne fotograf som fant nye motiver (høyfjellet om vinteren med folk på ski, badende på Sørlandet eller den store industriarkitekturen på Rjukan osv.) Mange av hans bilder har en snapshot-aktig karakter, mens andre er nøye komponert. Han var en av de første, kanskje den første, som solgte store kopier i ramme for å henge på veggen. Noen av disse var av mer piktorialistisk art med motiver som seilbåter i solnedgang, norsk flagg over Åndalsnes eller snødekt skog. Som en kunstner med bevissthet om opphav signerte han alle bildene sine. Wilse retusjerte og laget collager der han ikke hadde et ønsket motiv.
På Wall of Fame på Preus museum har de trukket frem Wilses nære portretter av Norges fremste kunstneriske, industrielle og politiske elite.
- Vi har valgt å vise fotografiene slik de var katalogisert og oppbevart i Reiselivslagets arkiv, på kartotekkort med Wilses blindstempel i positivbildet. Alle er sølvgelatin kopier og alle er nok produsert på slutten av 1930-tallet.
Utstillingen henger til og med 28. juni.
Wall of fame: Edward S. Curtis
Wall of fame: Carleton E. Watkins
Wall of Fame: Marcus Selmer
Anders Beer Wilse
Portrett av Christian Krogh, 1921. Tilhører Preus museums samling.
Anders Beer Wilse
Portrett av Kaia Eide, 1922. Tilhører Preus museums samling.
Anders Beer Wilse
Portrett av Edvard Grieg, 1906. Tilhører Preus museums samling.