Sasquatch Century

Torbjørn Rødland er en av de viktigste norske kunstfotografene. Nå er den Los Angeles-baserte fotografen aktuell med utstillingen Sasquatch Century på Henie Onstad Kunstsenter.
En svart banan, et barn i bur, nudister i natur og virusinfiserte trær. Torbjørn Rødlands fotografiske verker kan vekke både nysgjerrighet og ubehag.

- Søken etter det åndelige - etter noe som er i stand til å motarbeide dagens meningsløse og fragmenterte kultur - er noe Rødland ofte vender tilbake til når han diskuterer sitt arbeid. Dette må ikke forveksles med en naiv, romantisk lengsel etter fortidens uskyld. Snarere er det snakk om å skape motiver som konfronterer en visuell kultur som stadig undergraver verdien av sitt eget innhold, skriver sjefskurator Milena Høgsberg på Henie Onstad Kunstsenter i utstillingens katalog.

Sasquatch Century består av over 60 fotografier fra de siste 20 årene og et videoverk som tar betrakter med på en reise i Rødlands tiltrekkende og tvetydige billedspråk.

-Med den første tilbakeskuende Rødland-utstillingen i Norge på 12 år, vil vi gi et dyptgående innblikk i hva som gjør Rødland til en av vår tids mest interessante kunstnere og fortolkere av bildekultur, sier Milena Høgsberg.

Utstillingstittelen Sasquatch Century er hentet fra den mytiske, hårete villmannen som historisk sett var forgjengeren til gorillamennesket Bigfoot.

- Sasquatch kroppsliggjør mange av fascinasjonene mine, sier Torbjørn Rødland i kunstsenterets pressemelding. - Jeg er interessert i Sasquatch både som menneske, guddom og dyr; både som forfalskning, myte, virkelighet og metafor. I Sasquatchens århundre vil kunsten bli mer kompleks og mer inkluderende.

Sasquatchen blir selve symbolet på mange av Rødlands forsøk på å unngå forenklede motsetningspar, og i stedet skape et komplekst tolkningsrom som setter vår virkelighet under lupen; hva vi forstår ved det jordlige og det åndelige, og om de lyse og mørke sidene ved mennesket.

- På den måten blir Sasquatchen en inngang til en rekke spørsmål rundt hva vi ser og tror på - det vi kan fastslå gjennom sansene - og hvilket potensiale mytene har når det dreier seg om å favne menneskets komplekse natur, sier Milena Høgsberg.

Siden 1990-tallet har Rødland
jobbet med fotografiet som kunstuttrykk. Han har blitt kjent for å tolke vår visuelle samtid på en helt særegen måte.

- Rødland er helt unik i sitt billedspråk, noe som først blir riktig klart når man ser originalverkene, og ikke de digitale gjengivelsene. Fotografiene som vises i denne utstillingen har en dybde og består av komposisjoner fulle av indre spenninger og taktile detaljer, og ikke minst overraskende motiver. Man suges helt inn, samtidig som de stimulerer oss til å tenke nærmere over hva og hvordan de kommuniserer - hvordan bilder skapes i dag og hvordan vi leser dem, forteller Høgsberg til foto.no.

- Bildene knytter an til både mainstream- og subkultur; til tradisjonelle og samtidige mytologiske ikonografier, og til ritualer. Ved første øyekast kan fotografiene hans se nærmest trivielle ut, med motiver som ofte er hentet fra det hverdagslige eller knyttet direkte til populærkultur. Tross sin umiddelbarhet har bildene alltid noe mer ved seg – en underliggende språk- og selvbevissthet som er vanskelig å avkode.

I utstillingen Sasquatch Century
plasserer Henie Onstad Kunstsenter Torbjørn Rødland som en av våre mest interessante samtidskunstnere med fotografiets som uttrykk. Utstillingen synliggjør hvor teknisk dyktig han er, og ikke minst presis, i sin bruk av det analoge fotografiet
Torbjørn Rødland -
Torbjørn Rødland
Nudist no. 6, 1999. Torbjørn Rødland. Fra Sasquatch Century på Henie Onstad Kunstsenter 23. januar - 26. april 2015
Torbjørn Rødland -
Torbjørn Rødland
Dancer 2009-2012. Torbjørn Rødland. Fra Sasquatch Century på Henie Onstad Kunstsenter 23. januar - 26. april 2015

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu