Et absurd teater

Roger Ballens Theater of the Absurd på Fotografiska presenterer over 100 verk fra 1970-tallet frem til i dag.
Roger Ballens fotografier, hans kunstneriske virke, er noe helt spesielt. Fotografiene skremmer, de er eksistensielle, de er absurde og av og til humoristiske, de formidler en uhyggelig stemning (i alle fall på meg som betrakter) og det er lag på lag. Ja, det går an å ramse opp mye her, og en annen betrakter ville kanskje nevnt helt andre ting.

Fotografiene krever mye for å forstå. Eller kanskje er ikke meningen at man skal forstå, men åpne opp. Slipper man seg selv inn i Ballens verden, åpner det seg et enormt rom hvor tanker og følelser kan få fritt utløp. Man må bare våge. Og den sjansen har man nå i Stockholm på Fotografiska.

Kuratorer for utstillingen er Anette Skuggedal og Ellen-K Willas fra Norge og Pop Up Gallery.

De beskriver Roger Ballen som en nysgjerrig kunstner som arbeider hardt, mye og svært systematisk.

- Han har utviklet en gjenkjenbar signatur. Du ser umiddlerbart at det er et Roger Ballen fotografi. Delvis fordi han har utviklet et sterkt formspråk - han sier at for at innholdet skal komme frem må formen fungere. Ingen elementer i hans fotografier er der uten en grunn, forteller Ellen K-Willas til foto.no.

Roger Ballen ble født i New York i 1950, men har bodd og arbeidet i Johannesburg, Sør-Afrika i over 30 år. Han er opprinnelig geolog og har også studert psykologi, en kombinasjon som kanskje gjør at man tilnærmer seg kunsten på en helt egen måte.

- Hans særegne stil har utviklet seg fra en dokumentarisk tilnærming til noe mer abstrakt, metaforisk og innadvendt. Han har utviklet sitt eget visuelle univers – hvor han kombinerer fotografi, skulptur, film og installasjon. Han beskriver sitt arbeid som fundamentalt psykologisk og eksistensielt; å skape kunst er en øvelse i å definere seg selv, heter det i pressemeldingen fra Fotografiska.

Utstillingen på Fotografiska setter et lys på den menneskelige tilstand. Og kanskje, i følge kuratorene, kan Ballens visuelle univers endre måten man oppfatter både menneskeheten og fotografi på.

- I denne utstillingen ønsket vi å spille på humoren i hans arbeider. Vi stod helt fritt i valg av motiver og bestemte tidlig å blande verk fra de ulike serier ut fra en estetisk tilnærming til fotografiene. Dette kombinert med en svært ukonvensjonell montering av utstillingen - og Rogers installasjon som er laget spesielt for Fotografiska med funn fra loppemarkeder og bruktbutikker i Stockholm gjør at vi tror det blir en sterk opplevelse for de besøkende, uansett om de har et forhold til Samuel Beckets ‘Vente på Goudot’ eller ikke, forteller Ellen K.

Utstillingen på Fotografiska inneholder 105 av Roger Ballen fotografier fra 1970-tallet til i dag, inkludert mange som aldri har vært stilt ut tidligere.

Fotografiska
PUG

PUG har produsert en katalog til utstillingen som ble trykket i Verona. Katalogen foreligger i kun 500 eksemplarer - og er nummerert og signert av Roger Ballen. Den er tilgjengelig i Fotografiskas Bookshop.

Utstillingen henger frem til 7. juni.



Intervju med Roger Ballen på foto.no
©Roger Ballen, - Mimicry, Boarding House 2005, Courtesy PUG OSLO
Mimicry, Boarding House 2005, Courtesy PUG OSLO
©Roger Ballen,
©Roger Ballen - Brian with Pet Pig, Outland 1998, Courtesy PUG OSLO
Brian with Pet Pig, Outland 1998, Courtesy PUG OSLO
©Roger Ballen
©Roger Ballen - Crawling Man, Shadow Chamber 2002, Courtesy PUG OSLO
Crawling Man, Shadow Chamber 2002, Courtesy PUG OSLO
©Roger Ballen
©Roger Ballen - Demented, Asylum of the Birds 2012, Courtesy PUG OSLO
Demented, Asylum of the Birds 2012, Courtesy PUG OSLO
©Roger Ballen

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu