Ensom ulv med "berømt" norgesbilde

Sveitsiske Emil Schulthess er kanskje mest kjent for et 24-timers panorama av midnattsolen i Nord-Norge.
Emil Schulthess (1913-1996) er en av de klassiske etterkrigsfotografene innen sveitsisk fotografi. Han har en rekke internasjonale bestselgere fra reiser i Afrika, Kina og Sovjet. Undertegnede kom over fotografen ved en tilfeldighet.

Hver eneste dag popper det inn en rekke emailer om diverse utstillinger til meg. Jeg skummer de, og stopper opp når jeg tror jeg har funnet noe interessant eller viktig. For et par dager siden var det en pressemelding om den sveitsiske fotografen Schulthess jeg stoppet opp ved. Jeg hadde ikke hørt om han før, men i pressemeldingen sto det at han var mest "berømt" for sitt 24-timers panorama av midnattsolen i Hekkingen i Nord-Norge. Det var fotografert i 1950 og laget en liten verdenssensasjon. For bildet (eller de 24 bildene satt sammen) ble han tildelt U.S. Camera Award. Ja, alt i følge pressemeldingen. Noe mer info om bildet har jeg ikke klart å finne. Og jeg vet ikke hvor stor eller liten sensasjonen var.

Schulthess var en fotograf som ble trigget av solen. Den går igjen i store deler av hans fotografiske virke. Og hva er da mer naturlig enn et 24-timers panorama av norsk midnattsol? Et fantastisk bilde er det, og det viser en fotograf som mestrer både håndverket og farger til fingerspissene.

På 1930-tallet var Schulthess mest kjent som grafisk designer, mens han etter andre verdenskrig markerte seg som en pioner innen fargefotografiet.

- Som mange andre sveitsiske fotografer på hans tid, var Schulthess en utstyrsfrik. Han var helt opphengt i spesielle kameraer og optikk. Han var heller ikke fremmed for å bygge sine egne optiske duppedingser. Der han skilte seg fra sine sveitsiske kollegaer, var at han fotograferte i farger, skriver kuratorene Martin Gasser og Alexis Schwarzenbach.

For Schulthess var fotografiet en inngang og et verktøy til å utforske verden og formidle informasjon om naturen og andre kulturer. Ifølge utstillingens kuratorer utvidet han grensene for de fleste konvensjonelle bildeformater.

- Schulthess dokumenterte den virkelige verden slik han oppfattet den og ønsket å presentere den for verden. For dette formålet brukte han alle fotografiske verktøy han disponerte. Han ble verken assosiert med fotografer som gikk i en kunstnerisk retning eller det fotojournalistiske miljøet. Schulthess var en ensom ulv.

Utstillingen 'Emil Schulthess - Retrospective' kan sees i Zürich frem til 23. februar. Kanskje ikke like tilgjengelig for alle. For dem som er mer nysgjerrig går det an å sjekke ut boken 'Emil Schulthess – Fotografien 1950-1990' som kan bestilles fra Fotostiftung Schweiz

© Emil Schulthess / Fotostiftung Schweiz / ProLitteris - Midnight Sun, Hekkingen, Norway, June 1950
Midnight Sun, Hekkingen, Norway, June 1950
© Emil Schulthess / Fotostiftung Schweiz / ProLitteris
© Emil Schulthess / Fotostiftung Schweiz / ProLitteris - Canal Street, New Orleans, Louisiana, 1953
Canal Street, New Orleans, Louisiana, 1953
© Emil Schulthess / Fotostiftung Schweiz / ProLitteris
© Emil Schulthess / Fotostiftung Schweiz / ProLitteris - Albert National Park, Democratic Republic of the Congo, 1956
Albert National Park, Democratic Republic of the Congo, 1956
© Emil Schulthess / Fotostiftung Schweiz / ProLitteris

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu