Svensk fotograf vant World Press Photo

Svenske Paul Hansen tok fjorårets beste pressebilde.
Prisen fikk han for et bilde av en gruppe menn som bærer to døde barn gjennom Gaza. Barna skal bæres til en moske for begravelsesseremonien, mens liket av faren bæres etter barna. De to barna på to og tre år ble drept da huset deres ble truffet av israelske missiler, skriver World Press Photo i en pressemelding.

Bildet ble tatt 20. november 2012 for den svenske avisen Dagens nyheter.

- Bildet styrke ligger i måten den kontrasterer sinnet og sorgen til de voksne med barnas uskyld. Det er et bilde jeg ikke vil glemme, uttaler jurymedlem Mayu Mohanna.

I et intervju med fotobladet British Journal of Photography sier Hansen at det var en norsk lege som først fortalte han om familien.

- De hadde moren på sin avdeling og var veldig emosjonelt stressede fordi de visste at de måtte vekke henne og fortelle henne at mannen og deres to barn var døde. Den neste dagen dro vi til en av begravelsene utenfor Gaza by og det viste seg å være denne familien.

Over 100 000 innsendte bilder
103 481 bilder fra 5666 fotografer i 124 land ble sendt inn til årets konkruranse. Totalt 54 fotografer fra 32 land fikk priser i de ni kategoriene i årets konkurranse. Ingen norske fotografer var blant vinnerne denne gang.

World Press Photo har blitt arrangert siden 1955 og er blant de mest prestisjetunge i sitt slag. Vinneren får en premie på €10 000 pluss utstyr fra Canon. Vinnerbildene stilles ut på en vandreutstilling som åpner i Amsterdam 26. april, før den reiser videre til 100 byer i 45 land.

Se flere vinnerbilder ved å trykke på fanen over.

Mer informasjon på www.worldpressphoto.org

Les også:
World Press Photo-pris til Johnny Haglund
Verdens beste pressebilde
World Press Photo 2011
World Press Photo vinnerbilder 1955-2009
Paul Hansen, Sweden, Dagens Nyheter  - World Press Photo of the Year 2012
World Press Photo of the Year 2012
Paul Hansen, Sweden, Dagens Nyheter
20 November 2012, Gaza City, Palestinian Territories Two-year-old Suhaib Hijazi and her three-year-old brother Muhammad were killed when their house was destroyed by an Israeli missile strike. Their father, Fouad, was also killed and their mother was put in intensive care. Fouad?s brothers carry his children to the mosque for the burial ceremony as his body is carried behind on a stretcher.

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Peter L.
Nytt i forhold til Åmåls Fotofest 2013: Den norske fotografen Robert Cedric Archer, fra Melsomvik, Tønsberg: Stiller ut sammen med Paul Hansen i Åmåls Konsthalls galleri sal 2. Leif Erik Nygård stiller ut i Liljestiernska Galleriet.
1.3.2013
Peter L.
Som medlem av Åmåls Fotoklubb er det jeg med stolthet meddeler at Årets vinner av World Press Photo 2012 Paul Hansen stiller ut i Åmåls Konsthall sal 1. Fra 27 aprl til 4 mai 2013. Her viser og koserer Paul Hansen om sitt liv som fotograf i pressen og de bilder i storformat som utstilles. Vi er også 42 andre skandinaviske fotografer som stiller ut under den årlige såkaldte Åmåls Fotofest 2013 som arrangeres av Åmåls Fotoklubb. I sal 2. Åmåls Konsthall Stiller Hollywood og Marilyn Monroe fotografen Leif Erik Nygård ut. Ytterligere Presentasjon av Fotofesten. Ytterligere om årets fotofest i Åmål:http://fotofest.se/
1.3.2013
Vidar K.
Det er mye punch i dette bildet. Får deg til å tenke deg om. Veldig bra gjennomført syns jeg.

For de som mener at dette er smakløst og tror noen har blitt bortimot "misbrukt" i sin sorg for at dette bildet skal bli, til krever det muligens en ny kikk på bildet.

For dette fremstår ikke som "et snapshot" hvor fotografen løper frem foran følget for å knipse sorgen. Dette bildet virker arrangert.
Hvis du ser etter så er ansiktene til de fremste i følget (tom. båren) opplyst av en lysskilde som kommer inn fra venstre som er diagonalt motsatt av hvor solen står.
Så har nok og bildet hatt seg en god runde i photoshop hvor man bla. har fått frem denne flotte, nesten tredimensjonale følelsen som jeg lurer på, men ingen vil fortelle meg, hvordan de får frem.

Glem nå heller ikke at Palestina/Israel striden, uavhengig av hvor grusom den til tider er, av mange blir omtalt og oppfattes som en strid som medias oppmerksomhet.
17.2.2013
karin s.
virker som den rene forsvarstale,bildet må forsvares på alle måter,! og ja, da det møtte meg over to sider i vg,var det nok. disse menneskene har forhåpentlig ikke mulighet til å lese verdenspressen der de er,DET ville være toppen av grusomhet.etestikk!!! hvor har det blitt av.
17.2.2013
Tom Dysa S.
Når man ser samme bilde brettet ut over to helsider i Vg..kan man lure litt..
For dette bilde her.. er da kraftig retusjert i forhold..
DET er ikke noe bra..
bilde er like avskyelig uansett..
16.2.2013
Georg K.
If photographer are not supposed to make such images, I am not really sure how this is not the same as closing your eyes for these events far away.
It is an very effective image, which is touching on some of our very deepest emotions and believes - it provocates response, it is engaging the viewer.
It also is a brilliant sample of what composition also means - composition is what enhances the images communication.
See this narrow street, left and right the walls, hardly enough space for the men pushing onward - it is an visual expression of the emotional outburst of these men, touched by the tragedy of these two little children, died as innocent victims in a conflict which they were born into.
As discret the photo is - being a press photo - as powerful it is in it's language and power to touch the viewer.
Anyhow, many of the images which were winning this award, are nowdays known as iconic images. Showing the image of the lonely guy in front of the tank reminds everyone to the brutal event in China in 1989 - just this one image is keeping the story, the memory alive. This is how much power such an photo can have.
And for this power such photos get awarded.
16.2.2013
karin s.
hei, ingen lukker øynene for tragedier,og de skjer hver dag hele tiden, men derfra og til å bruke sin identitet til å fange opp slike tragedier og bruke det for alt det er verdt, er et veldig langt skritt, og det er der kjernen i disse innleggene ligger. jeg vil tro at i world press er konklusjonen, jo verre jo bedre.takk.
16.2.2013
Georg K.
It is to my mind complicated to know something more about the aesthetic judgment of the people in the jury, since it is not what is leading to the result we see; but other than this I do agree with you that there are a lot of things the world could easily live without - and be a better place at the same time.
Then again, I can't help thinking that it must be worse to close the eyes before human tragedy, and hoping that what we do not see can not be - before using the art of good photography to bring such things to the attention of enough people to help on the way to achieve the change it takes - again and again and again.
A reporter reports - he is not causing the event he reports about - is this different for the photo-reporter ?
16.2.2013
karin s.
Beklager,world press eller ikke,usmakeligt.dersom dommerne hadde estetisk skjønn, ville verden blitt et bedre sted å leve i.
16.2.2013
Georg K.
"?du faktisk ser en fortvilet fars ansikt?" men hvis vi lese litt :
"?mens liket av faren bæres etter barna?"

His face might show some signs of dispair, or maybe not - it is obviously not part of the picture.

It is an award of the World Press Photo, which is an academy interested in raising, supporting, educating, publishing the work of press photographer - maybe based on the idea that a good photography can say more than thousand words - and maybe a single good image helps to bring attention, awareness, engagement to a place where it is needed etc.

The huge webpage of the organization is linked in Christine's article above - it is worthwhile to spend some time there - also to find the images of happy stories........



16.2.2013
Inge F.
Jeg håper at dette bildet en gang for alle er med på å sette strek for hva som er lov å publisere i norske medier. Hvis bilder av døde barn er lovlig å publisere er det meste annet lovlig å publisere.
15.2.2013
Knut B.
Fantastisk bra bilde, men det så "veldig" Photoshoppa ut!
15.2.2013
Tom Dysa S.
Ja..det kan vel være så.. men hvorfor er det viktig at 99% av vinnerbildene skal komme fra konflikt soner?..
Jeg tittet på resten av vinner bildene..det var fort gjort..
Tenk så mye utrolig flott som har skjedd i 2012..som ikke vises på ett eneste bilde her..

Lurer på om de ikke kom opp,eller om at det ikke var levert sånne bilder?,dropper man sende inn bilder med positivitet tro?

Nå bryr vel ikke jeg om sånn misse kåringer av bilder uansett..så mulig det bare er jeg som ikke skjønner..
15.2.2013
karin s.
Det er helt greit at du kaller det menneslkelige aspekter.men det unnskylder uansett ikke at fotografen springer inn foran disse i dette tilfelle, det kunne vært tatt fra et annet ståsted,men da er det vel ikke dramatisk nok til å bli vinnerbilde. Det er en grense når det gjelder menneskelige følelser for fotografer og.
15.2.2013
Henning S. P.
Jeg synes dette, og de fleste av de andre vinnerbildene, er veldig bra. Det å få frem menneskelige aspekter i en konfliktsone er viktig.

Det er pressebilder man kårer i denne konkurransen, og da er det naturlig at det er en del død og tristhet - det er i stor grad det som formidles i media, men det er også noen glad-bilder hvis man ser på de andre vinnerbildene.
15.2.2013
Tom Dysa S.
Må bare si meg veldig enig med deg her Karin Skedsmo..
15.2.2013
karin s.
utrolig at noen vinner med et bilde hvor du faktisk ser en fortvilet fars ansikt,som tydeligt viser at han ikke liker fotografen som bare tenker på sine egne fortreffeligheter.usmakeligt å trenge seg inn foran disse som bærer sine egne døde barn.
15.2.2013
Tom Dysa S.
Jeg blar vanligvis fort forbi krigs bilder,da død og tristhet aldri blir særlig inspirerende eller tanke vekkende på noen måte..
Og det gjør det ikke her heller,men er fremdeles sånn at det denne type bilder som må til for og nå opp i en konkurranse?
Det er like trist og registrere hver gang,hvorfor kan ikke snart noe gledelig og flott nå opp tro?
15.2.2013
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu