Utstillingsinfo
- Periode26.01.13 - 17.02.13
- StedNordnorsk kunstnersenter, Svolvær
Johanne Seines Svendsen er opprinnelig fra Mo i Rana, men bor og arbeider på Gimsøy i Lofoten. Hennes arbeid er en sum av hennes praktiske og historisk-teoretiske utdanning, arbeidserfaring og sterke følelse for fotografiet som uttrykksform. Svendsen er utdannet fotograf, og har også en mastergrad fra NTNU med en avhandling på den norske fotografen Robert Collett. Hun har arbeidet med fotografiet både i arkivsammenheng og som fotolærer.
- Jeg har jobbet aktivt med fotografiet som fri uttrykksform og prosjekter relatert til dette i 11 år. Som en del av fotografutdannelsen min lærte jeg våtplateteknikk under et praksisopphold ved Atelier Retaguardia i Barcelona høsten 2009.
Kollodium våtplate
Kollodium våtplate er en fotografisk teknikk som opprinnelig ble brukt i perioden 1851-1880. En glass- eller metallplate settes inn med kjemikalier, og dyppes i et sølvbad. Den blir da lysfølsom for UV-lys. Platen må eksponeres og fremkalles mens kjemikaliene fortsatt er våte, i løpet av rundt 10-15 minutter. Derav navnet våtplate. Fotografen må altså preparere og fremkalle platen på stedet der hvor bildet fotograferes. I 1880 ble teknikken erstattet av den nyere og mer praktiske tørrplaten. I dag ser vi en stadig økende interesse for teknikken internasjonalt. Sjekk for eksempel ut arbeider av Sally Mann og Quinn Jacobson
- Man kan bruke et hvilket som helst analogt kamera, og modifisere det om til bruk for våtplate, forteller Johanne Seines Svendsen. - Kameraet som jeg foretrekker, og arbeider for det meste med, er et antikt storformatkamra i tre som jeg har kjøpt på ebay fra India. Det har intet fabrikat, og er derfor ikke interessant for samlere, men er utmerket for arbeidet med glassplatene mine.
Langsomt fotografi
Arbeid med våtplateteknikk er langsomt arbeid. Det er langsom fotografering.
- Jeg skjærer glassplatene for hånd, blander alle kjemikaliene selv fra scratch, og velger å utnytte lange eksponeringstider i løpet av fotograferingen. På denne måten får jeg frem andre bilder og uttrykk enn jeg får med raskere teknikk, som det digitale fotografiet. Ved å la menneskene jeg fotograferer sitte stille i opptil 12 sekunder, fokusert med blikket rett i kameraer, blir påtatte uttrykk og masker umulige å holde på. Å arbeide langsomt sakter ned både meg og de jeg fotograferer, og tvinger frem en særlig konsentrasjon. Slik føler jeg at jeg kommer forbi de miner vi kler oss i til daglig, og finner en annen intensitet og tilstedeværelse hos de jeg fotograferer.
Gjennom hele prosessen settes det også fysiske spor i bildet. I gamledager ville man skjule disse sporene; de rå kantene, fingeravtrykket fra der hvor man har kjent om emulsjonen har riktig konsistens før den dyppes i sølvbadet. I Johannes fotografier er ikke disse sporene fjernet, men er viktige bildemessige kvaliteter i det endelige bildeuttrykket.
Et kontemporært uttrykk
Johanne Seines Svendsen arbeider med å skape et samtidig uttrykk med kollodium våtplate. Utstillingen "Through a glass, Darkly" består av originale våtplater; ambrotypier (kollodium på glass) og alumitypier (kollodium på elokserte aluminiumsplater).
- Her har jeg fotografert nærbilder av ansikter med lang lukkertid. Disse går noen steder over i abstrakte plater, gjennom friser av bilder. Dette er resultat av et arbeid jeg har gjort gjennom hele 2010, 2011 og 2012. Kollodium våtplate er en teknikk det er lett å bli fascinert av, men jeg ville jobbe frem et prosjekt med dybde utover fascinasjonen av teknikken.
I forbindelse med utstillingen slippes det også en bok i 350 eksemplarer med 34 bilder i original størrelse, forord av utstillingsleder ved Nordnorsk Kunstnersenter Torill Østby Haaland, samt teksten "Det langsomme fotografiet - i bevegelse". Bøkene kan foreløpig kjøpes hos Nordnorsk Kunstnersenter eller direkte fra fotograf: mail@johannesvendsen.com
Johanne Seines Svendsen
Nordnorsk kunstnersenter
Johanne Seines Svendsen
Johanne Seines Svendsen
Johanne Seines Svendsen