Utforsker demokratiet

En entusiasme for Obama ble til et langtidsprosjekt om demokrati og venting. I dag åpner Mikkel McAlindens nye utstilling ”The Anticipants” i Oslo.
Demokrati og tilstanden av å vente er temaene når Mikkel McAlinden i dag åpner utstillingen "The Anticipants" på Galleri K i Oslo. McAlinden er blant landets aller mest anerkjente kunstfotografer, og hans arbeider har i en årrekke har vært stilt ut på gallerier i Norge og utenlands. Dette er hans første store utstilling med nye arbeider på fire år. ”The Anticipants” består av 9 arbeider i stort format og er første del av et større prosjekt.

- Det begynte med en entusiasme for Obama, forteller McAlinden til foto.no.

Det første bildet i serien, som også har gitt navn til hele utstillingen, ble tatt da Obama vant valget i 2008. McAlinden var til stede på Hotel Sheraton i god tid for etterfesten, og ventet seg et rom fullt av ballonger og jubel. Han hadde en ide, et bilde i hodet om hvordan det skulle bli. Men det ble noe helt annet. Effektive amerikanere sørget for at rommet var ryddet før McAlinden fikk trykket på knappen. Og resultatet ble et bilde tatt tidligere på kvelden som viser intens venting heller enn jubel.

- Heldigvis. Hvis bildene blir akkurat det jeg hadde tenkt meg, hadde det blitt kjedelig. Hvis jeg vet hvordan bildene mine skal ende opp, så kunne jeg bare skrevet det ned isteden, sier McAlinden.

McAlinden planlegger aldri bildene sine i detalj på forhånd, men lar de utvikle seg etterhvert. Han planlegger heller aldri hvor prosjektene skal ta veien. Entusiasmen for Obama gled nemlig etterhvert over i et langtidsprosjekt om selve demokratiet og om venting. I utstillingen får vi bare se første del av prosjektet. På spørsmål om hvordan prosjektet skal ende opp eller når, har han ikke noe svar å gi.

- Det ser vi når det blir ferdig, sier han.

Grundige forberedelser
Allikevel er motivene i McAlindens bilder langt fra tilfeldige. Bak flere av bildene ligger måneder og år med planlegging, henvendelser og søknader. Da han i forbindelse med prosjektet ville gjøre noe på militæret, som en viktig bestanddel i et demokrati, bestemte han seg for å reise til Irak. Det tok seks måneder med søknader og en akkreditering fra Dagbladet, før han fikk tillatelse til å reise over med amerikanske soldater. Han ble værende i tre uker.

Utstyrt med skuddsikker vest, hjelm, stativ og storformatkamera, kom imidlertid McAlinden hjem med helt andre bilder enn de fleste andre fotografer ville gjort.

- Det var fristende å ta de bildene som var forventet. Typiske National Geographic-bilder for eksempel. Jeg tok noen av de også, men de er ikke med i prosjektet, forteller han.

Kun to bilder ble valgt ut og har blitt inkludert i utstillingen, et bilde av en av soldatene tatt i 20-mannsteltet han bodde i, og ett tatt i en Humvee. Som med de fleste av hans arbeider, er også disse satt sammen av flere eksponeringer. Et av bildene, ”On Patrol,” består av 40 forskjellige eksponeringer, alle tatt med 4x5 lysbilde-film, satt sammen i Photoshop i etterkant. Her ligger skarpe og uskarpe elementer om hverandre og en enorm detaljrikdom kommer til syne.

Detaljrikdom og flere perspektiver
Det er dette som kjennetegner McAlindens arbeider. Kompositt-teknikken han bruker fører ofte til en følelse av at det er noe som ikke helt stemmer i bildene hans. Foruten detaljrikdommen i bildene, er det også noe som skurrer med perspektivene. For å demonstrere, dirigerer McAlinden meg bort på høyre siden av et bilde, og deretter til venstre.

- Ser du hvordan bildet forandrer seg etter hvor du står? Det er fordi det er flere bilder i ett, og det er flere forsvinningspunkter.

Bildene blir som en alternativ virkelighet som ved første øyekast ser ekte ut, men som ikke egentlig eksisterer slik de er fremstilt. McAlinden jobber imidlertid etter flere dokumentariske prinsipper, i forhold til at han alltid er der handlingen utspiller seg. Vil han fortelle noe om krig, så reiser han til Irak. Handler bildet om kjernekraft, så reiser han til Nordens første kjernekraftverk i Barsebäck. Er det hester som er motivet, så tilbringer han en dag i uken en hel sommer på Bjerke. En gang ble han til og med arrestert da han fotograferte Guantanamo Bay i solnedang – den dagen Obama ble innsatt som president.

Allikevel er det ikke dokumentarbilder han presenterer på veggene. McAlinden ytrer et ønske om å utfordre dokumentarfotografiet og oppfordre betrakteren til å tenke selv. Dokumentarfotografiet er ofte for bokstavelig, mener han. Det bekrefter det du allerede vet, heller enn å utforske tilværelsen.

- Det er derfor jeg jobber med kunst. Kunst er tvetydig, og betrakteren må gjøre opp sine egne tanker.

Utstillingen "The Anticipants" åpner fredag 2. september kl. 19 på Galleri K i Oslo og varer frem til 2. oktober.
Christine Tolpinrud - Mikkel McAlinden i utstillingen
Mikkel McAlinden i utstillingen "The Anticipants"
Christine Tolpinrud
Mikkel McAlinden - GTMO Naval Base
GTMO Naval Base
Mikkel McAlinden
Mikkel McAlinden - The Anticipants
The Anticipants
Mikkel McAlinden
Mikkel McAlinden - On Patrol, Iraq
On Patrol, Iraq
Mikkel McAlinden
Mikkel McAlinden - Bränslebassäng i reaktorhallen Barsebäck
Bränslebassäng i reaktorhallen Barsebäck
Mikkel McAlinden

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Erland F.
Keiserens nye klær.
2.9.2011
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu