Maria Lundberg møtte Jocelyn Bain-Hogg på fotofestivalen i Perpignan i fjor. I kveld er det duket for foredrag og bildevisning med han på pressefotgorafenes Dok12. Nedenfor kan du lese intervjuet Maria lagde. Enjoy!!
Du forbinder kanskje først og fremst uttrykket mafia med sicilianske sitronbønder, østeuropeiske menneskesmuglere og TV-serien Sopranos? Den engelske fotografen Jocelyn Bain-Hogg viser med sitt prosjekt "The Family" den engelske grenen av det kriminelle universet.
Til sammen har Bain-Hogg jobbet med den britiske underverdenen i mer enn 20 år. Prosjektet The Family er en fortsettelse av boken og utstillingen The Firm, - begge deler en dokumentasjon av den engelske kriminelle underverdenen. - I dag er det en gang så dominerende engelske mafiamiljøet utklasset av organisert kriminalitet styrt av østeuropeere, forteller Bain-Hogg, som er et av årets aktuelle navn på den internasjonale fotofestivalen i Perpignan.
Andelen av det kriminelle markedet som de engelske mafiaaktørene har, er ubetydelig. Samtidig er det fortsatt viktig å opprettholde et bilde av egen storhet, både innad i miljøet og utad. Dette har resultert i en utstilling og bok som balanserer den kriminelle råskapen og gruppeidentiteten med den personlige sårbarheten og kampen for image og status.
Selv har den velartikulerte fotografen aldri identifisert seg med den engelske mafiaen. Bain-Hogg er selv av aristokratisk herkomst, og trådte sine barnesko på britiske kostskoler, langt unna Londons lysky bedrifter. Likevel eller kanskje nettopp derfor, er han tiltrukket av mytene, magien og tragedien knyttet til det som er igjen av den en gang i tiden innflytelseserike engelske mafiaen.
- Om noen få år er de kanskje et historisk fenomen. For bare noen få tiår siden utgjorde de et innflytelsesrikt miljø med stor makt. I dag er bildet et helt annet. Portrettet av disse menneskene i dag forteller noe om utviklingen frem til dagens England. Det er ikke bare en historie om gangstere og lovløse i den engelske underverdenen, - det sier også noe om forflytning og endring av makt og roller i det engelske samfunnet. Mye av dette henger sammen med Englands rolle i forhold til resten av verden og Europa, forteller Bain-Hogg.
Portrettet av den londonske mafiaen eller det som er igjen av den, - er et bevis på Bain-Hoggs dedikasjon til rollen som dokumentarfotograf. Jeg er ikke venn med disse menneskene, men jeg mener at det å dokumentere deres virkelighet er en viktig oppgave.
Bain-Hogg startet sitt liv som dokumentarfotograf i en alder av 14 år. Han har aldri gjort noe annet, og vet ikke hva et liv uten kamera mellom seg og verden ville ha vært. Jeg er født til å gjøre det jeg gjør. Om jeg ikke var fotograf, hva skulle jeg gjort da? Det er umulig å svare på.
Jocelyn Bain-Hogg har en lidenskap både til fotografiet, og til eksistensen som fotograf. Å bære et kamera er som å være i besittelse av et globalt, universalt visum. Å være fotograf åpner universer, det gir meg tilgang, - noe prosjektet The Family er et eksempel på.
Jocelyn Bain-Hogg
Du forbinder kanskje først og fremst uttrykket mafia med sicilianske sitronbønder, østeuropeiske menneskesmuglere og TV-serien Sopranos? Den engelske fotografen Jocelyn Bain-Hogg viser med sitt prosjekt "The Family" den engelske grenen av det kriminelle universet.
Til sammen har Bain-Hogg jobbet med den britiske underverdenen i mer enn 20 år. Prosjektet The Family er en fortsettelse av boken og utstillingen The Firm, - begge deler en dokumentasjon av den engelske kriminelle underverdenen. - I dag er det en gang så dominerende engelske mafiamiljøet utklasset av organisert kriminalitet styrt av østeuropeere, forteller Bain-Hogg, som er et av årets aktuelle navn på den internasjonale fotofestivalen i Perpignan.
Andelen av det kriminelle markedet som de engelske mafiaaktørene har, er ubetydelig. Samtidig er det fortsatt viktig å opprettholde et bilde av egen storhet, både innad i miljøet og utad. Dette har resultert i en utstilling og bok som balanserer den kriminelle råskapen og gruppeidentiteten med den personlige sårbarheten og kampen for image og status.
Selv har den velartikulerte fotografen aldri identifisert seg med den engelske mafiaen. Bain-Hogg er selv av aristokratisk herkomst, og trådte sine barnesko på britiske kostskoler, langt unna Londons lysky bedrifter. Likevel eller kanskje nettopp derfor, er han tiltrukket av mytene, magien og tragedien knyttet til det som er igjen av den en gang i tiden innflytelseserike engelske mafiaen.
- Om noen få år er de kanskje et historisk fenomen. For bare noen få tiår siden utgjorde de et innflytelsesrikt miljø med stor makt. I dag er bildet et helt annet. Portrettet av disse menneskene i dag forteller noe om utviklingen frem til dagens England. Det er ikke bare en historie om gangstere og lovløse i den engelske underverdenen, - det sier også noe om forflytning og endring av makt og roller i det engelske samfunnet. Mye av dette henger sammen med Englands rolle i forhold til resten av verden og Europa, forteller Bain-Hogg.
Portrettet av den londonske mafiaen eller det som er igjen av den, - er et bevis på Bain-Hoggs dedikasjon til rollen som dokumentarfotograf. Jeg er ikke venn med disse menneskene, men jeg mener at det å dokumentere deres virkelighet er en viktig oppgave.
Bain-Hogg startet sitt liv som dokumentarfotograf i en alder av 14 år. Han har aldri gjort noe annet, og vet ikke hva et liv uten kamera mellom seg og verden ville ha vært. Jeg er født til å gjøre det jeg gjør. Om jeg ikke var fotograf, hva skulle jeg gjort da? Det er umulig å svare på.
Jocelyn Bain-Hogg har en lidenskap både til fotografiet, og til eksistensen som fotograf. Å bære et kamera er som å være i besittelse av et globalt, universalt visum. Å være fotograf åpner universer, det gir meg tilgang, - noe prosjektet The Family er et eksempel på.
Jocelyn Bain-Hogg
Fra utstillingen "The Family"
Jocelyn Bain Hogg
Fra utstillingen "The Family"
Jocelyn Bain Hogg
Fra utstillingen "The Family"
Jocelyn Bain Hogg
Fra utstillingen "The Family"
Jocelyn Bain Hogg
Jocelyn Bain Hogg