Flere hundre journalister fra hele verden var hentet til Paris i dag for å overvære lanseringen av den nye Leica M9-P. En heller tam og lite forberedt debatt om et viktig tema - hva er fotojournalistens rolle i en tid med mobilkameraer, Twitter og Facebook? - åpnet lanseringen.
- Fotojournalistens rolle har endret seg. Vi bryter ikke nyheter lenger. Nyheter brytes av fyren med mobiltelefonen. Vår rolle er imidlertid viktigere og sterkere enn noensinne, vår rolle er å sette informasjonen i sammenheng, sa Christopher Anderson, paneldeltaker og visepresident i Magnum Photos.
Tidligere i år inngikk Leica og Magnum et samarbeid, som i dag ble presentert som Leicas måte å bidra til at fotojournalistikken kan få bedre vilkår. Utvalgte Magnum-fotografer har fått tildelt utstyr for å produsere en serie multimedie-essays ved bruk av Leica-kameraer.
Et av essayene er allerede ferdige, og kan sees på hjemmesiden til Leica. De kommende essayene skal produseres i løpet av 2011 og 2012, og vil publiseres blant annet på nettsidene til Magnum Photos.
Diskret M9
I tillegg skal Leica samle informasjon om hva fotografene savner når de er ute i felten. Det nye kameraet M9-P er et resultat av disse erfaringene.
- Kameraet er nesten identisk med M9. Forskjellen ligger i detaljene, uttalte Leica under lanseringen.
Kameraet skal tåle mer, og har et ripebestandig safirglass på LCD-skjermen. Men den viktigste endringen er en de mener vil hjelpe fotografer til å unngå oppmerksomhet når de fotograferer i utsatte områder.
- Det inneholder ingen logo, og er et virkelig diskret verktøy.
Kameraet skal være tilgjengelig i to utgaver, en i sort og en i sølvkrom. Som vanlig hva gjelder Leica, er imidlertid ikke moroa spesielt billig. Kameraene koster 52 000 kr. og ventes å være i butikkene i løpet av juli.
- Fotojournalistens rolle har endret seg. Vi bryter ikke nyheter lenger. Nyheter brytes av fyren med mobiltelefonen. Vår rolle er imidlertid viktigere og sterkere enn noensinne, vår rolle er å sette informasjonen i sammenheng, sa Christopher Anderson, paneldeltaker og visepresident i Magnum Photos.
Tidligere i år inngikk Leica og Magnum et samarbeid, som i dag ble presentert som Leicas måte å bidra til at fotojournalistikken kan få bedre vilkår. Utvalgte Magnum-fotografer har fått tildelt utstyr for å produsere en serie multimedie-essays ved bruk av Leica-kameraer.
Et av essayene er allerede ferdige, og kan sees på hjemmesiden til Leica. De kommende essayene skal produseres i løpet av 2011 og 2012, og vil publiseres blant annet på nettsidene til Magnum Photos.
Diskret M9
I tillegg skal Leica samle informasjon om hva fotografene savner når de er ute i felten. Det nye kameraet M9-P er et resultat av disse erfaringene.
- Kameraet er nesten identisk med M9. Forskjellen ligger i detaljene, uttalte Leica under lanseringen.
Kameraet skal tåle mer, og har et ripebestandig safirglass på LCD-skjermen. Men den viktigste endringen er en de mener vil hjelpe fotografer til å unngå oppmerksomhet når de fotograferer i utsatte områder.
- Det inneholder ingen logo, og er et virkelig diskret verktøy.
Kameraet skal være tilgjengelig i to utgaver, en i sort og en i sølvkrom. Som vanlig hva gjelder Leica, er imidlertid ikke moroa spesielt billig. Kameraene koster 52 000 kr. og ventes å være i butikkene i løpet av juli.
Christine Tolpinrud
Stefan Daniel, Leicas Director of Product Management, lanserer M9-P
Christine Tolpinrud
Kveldens paneldeltakere besto av blant annet Christopher Anderson og Cominic Nahr fra Magnum, Magdalena Herrera fra Geo og Nicolas Jimenez fra le Monde