Axel Christophersen er professor ved NTNU og direktør ved Vitenskapsmuseet i Trondheim. Sammen med sosialantropolog Kim Sørensen reiste de i november til Afghanistan for å fotografisk dokumentere hvordan væpnede konflikter rammer kulturminner.
-Jeg har vært aktiv fotograf siden 12-13 årsalderen. Som student arbeidet jeg i flere år som fotograf for Riksantikvaren på arkeologiske undersøkelser, og har forsøkt så godt som mulig å holde fotokunnskapene ved like siden dengang. I de senere år har jeg midlertidig blitt mer interessert i hvordan fotografi kan øke bevisstheten innenfor kulturminnevern. I perioden 2003-2006 deltok jeg sammen med andre fagmiljøer her ved NTNU i et prosjekt om masseturisme og kulturmiljø-ødeleggelser i Lhasa, Tibet. Resultatet ble en utstilling på 35 bilder fra Lhasa, forteller Axel Christophersen til foto.no
Støtte fra UD
Basert på erfaringene fra Lhasa planla Axel Christophersen sammen med sosialantropolog og fotograf Kim Sørenssen, et prosjekt som skulle løfte frem forholdene for kulturminner under krig og væpnet konflikt. Valget falt naturlig på Afghanistan.
-Jeg har også vært i Palestina (Vestbredden) og fått bekreftet at kulturminner er attraktive mål i områder hvor det hersker etniske og væpnede konflikter. Dette er er et viktig og forsømt område hvor vi tror at fotografiet gjennom sin visuelle kraft kan være et effektivt virkemiddel for bevisstgjøring og opinionsdannelse. Utenriksdepartementet ble kontaktet og finansierte et forprosjekt. Resultatet ble at vi kom hjem i november i fjor med over 4000 bilder. Men vi er på langt nær ferdige ennå, sier Christophersen til foto.no
Kultur og identitet
Formålet for dette prosjektet er å sette søkelyset på kultur som et viktig identitetsskapende element. I et krigsherjet land som Afghanistan, som står ovenfor en massiv gjengoppbyggelse, blir viktigheten av kultur desto større.
Det finnes tallrike eksempler på hvordan den kulturelle arven har blitt utsatt for terrorisme. I den senere tid har dette vært spesielt synlig når Taliban-regimet i Afghanistan sprengte Buddha-statuene i Bamyian. Andre eksempler er ødeleggelsen av den middelalderske bruen i Mostar i det tidligere Jugoslavia.
-Kultur er viktig fordi det skaper samhold og identitet i en splittet befolkning og forankrer de historiske røttene i noe felles, noe som er skapt og utviklet av tidligere generasjoner, forklarer Christophersen
Prosjekt med utfordninger
I denne sammenhengen så har fotografier en evne til å fange oppmerksomheten, og kan være et effektivt verktøy når det kommer til å rette oppmerksomheten mot konsekvensene av krig på kulturminner. Et prosjekt som dette byr også på en rekke utfordringer
-Det er store språk og kulturforskjeller, og det gjør kommunikasjonen svært vanskelig på alle måter. Det er helt avgjørende å ha med seg lokal kjentmann, av språklige og kulturelle grunner. Vår kjentmann, Nadjaf, hjalp oss i mange situasjoner. Ofte var det ikke før etterpå at vi var klar over at en situasjon hadde oppstått før Nadjaf hadde "snakket oss ut" av den. Mye kan oppnås med samtaler ført på den riktige måten, sier Christophersen
Traff Steve McCurry
I løpet av tiden i Afghanistan møtte de Magnum-fotograf Steve McCurry på nasjonalmuseet i Kabul. Steve McCurry har fotografert i Afghanistan på oppdrag for National Geographic i en årekke. McCurry er mest kjent for sitt bilde “Afghan Girl", som viste en uidentifisert afghansk jente med intense blå øyne. National Geographic utropte Steve McCurrys fotografi som magasinets mest igjenkjennelige forside.
-Steve McCurry var der for å fotografere for sin nye bok. Vi hadde flere samtaler med ham, og han skal levere bilder til utstillingen vår fra tiden før og under Mudjaheddin og Talibanperioden. Han fortalte han sjelden la noen plan for dagen annet enn å bestemme seg for noen situasjoner han var spesielt beredt på å fange inn, og ellers ha øynene med seg, sier Christophersen
Lett å fotografere
Å arbeide i en annerledes kultur kan være en stor utfordring. I følge Axel Christophersen var det å fotografere i Afghanistan relativt uproblematisk
-Generelt er folk flest veldig opptatt av å bli fotografert. Jeg har egentlig aldri opplevd maken til slik interesse før. I et tett og folkerikt bymiljø, som for eksempel i Gamlebyen i Kabul, var det nesten umulig å ta bilder uten at det dukket opp noen foran linsen. "Street photography" var en stor utfordring for det var umulig å gå rundt som vestlig med kamera og fotografere ubemerket.
-I en del tilfeller snakket vi oss inn i miljøer og kunne etter en tid fotografere relativt ubemerket eller også spørre om å fotografere uten at de stilte seg opp eller gjorde noe for å vekke oppmerksomhet foran kameraet. Men det var vanskelig uansett for du kan ikke bevege deg fritt og ubemerket i gatene, og du er alltid gjenstand for oppmerksomhet. Vi opplevde imidlertid aldri truende adferd fra andre enn soldater og vaktpersonell. På landsbygda var imidlertid folk mer skeptiske.
Planlegger fotoutstilling
Etterhvert vil prosjektet resultere i en større fotoutstilling under Kulturvernåret til neste år i NTNU-Vitenskapsmuseets lokaler i Trondheim. Deretter skal utstillingen gå videre til Kabul og vises i Kabul National Museum, forhåpentligvis til høsten.
-Vi har et stykke supplerende arbeid igjen som må gjøres, så vi planlegger å dra nedover igjen i september, da for å fotografere andre steder utenfor Kabul. Av sikkerhetsmessige hensyn vil vi nødig si hvor, avslutter Christophersen
_______________________________
Mer informasjon:
www.afghachrome.com
-Jeg har vært aktiv fotograf siden 12-13 årsalderen. Som student arbeidet jeg i flere år som fotograf for Riksantikvaren på arkeologiske undersøkelser, og har forsøkt så godt som mulig å holde fotokunnskapene ved like siden dengang. I de senere år har jeg midlertidig blitt mer interessert i hvordan fotografi kan øke bevisstheten innenfor kulturminnevern. I perioden 2003-2006 deltok jeg sammen med andre fagmiljøer her ved NTNU i et prosjekt om masseturisme og kulturmiljø-ødeleggelser i Lhasa, Tibet. Resultatet ble en utstilling på 35 bilder fra Lhasa, forteller Axel Christophersen til foto.no
Støtte fra UD
Basert på erfaringene fra Lhasa planla Axel Christophersen sammen med sosialantropolog og fotograf Kim Sørenssen, et prosjekt som skulle løfte frem forholdene for kulturminner under krig og væpnet konflikt. Valget falt naturlig på Afghanistan.
-Jeg har også vært i Palestina (Vestbredden) og fått bekreftet at kulturminner er attraktive mål i områder hvor det hersker etniske og væpnede konflikter. Dette er er et viktig og forsømt område hvor vi tror at fotografiet gjennom sin visuelle kraft kan være et effektivt virkemiddel for bevisstgjøring og opinionsdannelse. Utenriksdepartementet ble kontaktet og finansierte et forprosjekt. Resultatet ble at vi kom hjem i november i fjor med over 4000 bilder. Men vi er på langt nær ferdige ennå, sier Christophersen til foto.no
Kultur og identitet
Formålet for dette prosjektet er å sette søkelyset på kultur som et viktig identitetsskapende element. I et krigsherjet land som Afghanistan, som står ovenfor en massiv gjengoppbyggelse, blir viktigheten av kultur desto større.
Det finnes tallrike eksempler på hvordan den kulturelle arven har blitt utsatt for terrorisme. I den senere tid har dette vært spesielt synlig når Taliban-regimet i Afghanistan sprengte Buddha-statuene i Bamyian. Andre eksempler er ødeleggelsen av den middelalderske bruen i Mostar i det tidligere Jugoslavia.
-Kultur er viktig fordi det skaper samhold og identitet i en splittet befolkning og forankrer de historiske røttene i noe felles, noe som er skapt og utviklet av tidligere generasjoner, forklarer Christophersen
Prosjekt med utfordninger
I denne sammenhengen så har fotografier en evne til å fange oppmerksomheten, og kan være et effektivt verktøy når det kommer til å rette oppmerksomheten mot konsekvensene av krig på kulturminner. Et prosjekt som dette byr også på en rekke utfordringer
-Det er store språk og kulturforskjeller, og det gjør kommunikasjonen svært vanskelig på alle måter. Det er helt avgjørende å ha med seg lokal kjentmann, av språklige og kulturelle grunner. Vår kjentmann, Nadjaf, hjalp oss i mange situasjoner. Ofte var det ikke før etterpå at vi var klar over at en situasjon hadde oppstått før Nadjaf hadde "snakket oss ut" av den. Mye kan oppnås med samtaler ført på den riktige måten, sier Christophersen
Traff Steve McCurry
I løpet av tiden i Afghanistan møtte de Magnum-fotograf Steve McCurry på nasjonalmuseet i Kabul. Steve McCurry har fotografert i Afghanistan på oppdrag for National Geographic i en årekke. McCurry er mest kjent for sitt bilde “Afghan Girl", som viste en uidentifisert afghansk jente med intense blå øyne. National Geographic utropte Steve McCurrys fotografi som magasinets mest igjenkjennelige forside.
-Steve McCurry var der for å fotografere for sin nye bok. Vi hadde flere samtaler med ham, og han skal levere bilder til utstillingen vår fra tiden før og under Mudjaheddin og Talibanperioden. Han fortalte han sjelden la noen plan for dagen annet enn å bestemme seg for noen situasjoner han var spesielt beredt på å fange inn, og ellers ha øynene med seg, sier Christophersen
Lett å fotografere
Å arbeide i en annerledes kultur kan være en stor utfordring. I følge Axel Christophersen var det å fotografere i Afghanistan relativt uproblematisk
-Generelt er folk flest veldig opptatt av å bli fotografert. Jeg har egentlig aldri opplevd maken til slik interesse før. I et tett og folkerikt bymiljø, som for eksempel i Gamlebyen i Kabul, var det nesten umulig å ta bilder uten at det dukket opp noen foran linsen. "Street photography" var en stor utfordring for det var umulig å gå rundt som vestlig med kamera og fotografere ubemerket.
-I en del tilfeller snakket vi oss inn i miljøer og kunne etter en tid fotografere relativt ubemerket eller også spørre om å fotografere uten at de stilte seg opp eller gjorde noe for å vekke oppmerksomhet foran kameraet. Men det var vanskelig uansett for du kan ikke bevege deg fritt og ubemerket i gatene, og du er alltid gjenstand for oppmerksomhet. Vi opplevde imidlertid aldri truende adferd fra andre enn soldater og vaktpersonell. På landsbygda var imidlertid folk mer skeptiske.
Planlegger fotoutstilling
Etterhvert vil prosjektet resultere i en større fotoutstilling under Kulturvernåret til neste år i NTNU-Vitenskapsmuseets lokaler i Trondheim. Deretter skal utstillingen gå videre til Kabul og vises i Kabul National Museum, forhåpentligvis til høsten.
-Vi har et stykke supplerende arbeid igjen som må gjøres, så vi planlegger å dra nedover igjen i september, da for å fotografere andre steder utenfor Kabul. Av sikkerhetsmessige hensyn vil vi nødig si hvor, avslutter Christophersen
_______________________________
Mer informasjon:
www.afghachrome.com
Axel Christophersen
En halvt nedrevet stupa (hellig bygning) langt inne i fjellene N for Kabul
Axel Christophersen
Kim Sørenssen som står foran Nasjonalmuseet i Kabul og samtaler med museets direktør, Omar Masoudi.
Axel Christophersen
Kongepalasset i Kabul ble bombet og brent i kampene mellom Mudjahedding og sovjetroppene.
Axel Christophersen
Kim Sørenssen studerer kulehull i et tempel i Babur Gardens. Den historiske hagen og tempelet ble sterkt ødelagt i kampene mellom ulike krigsherrer i Kabul på begynnelsen av 1990-tallet
Fra Fuglemarkedet i Kabul
Axel Christophersen
Fra Fuglemarkedet i gamlebyen i Kabul. Dette er et av Kabuls eldste markeder, og spesialiteten er kjøp og salg av kampfugler.
Axel Christophersen
På leting etter lesestoff i et bokmarked i Kabul sentrum.
Axel Christophersen
Fugleselger venter på kunder i fuglemarkedet
Axel Christophersen
Bonde fra Toop Darra
Axel Christophersen
Barn leker blant ruiner i det tidligere regjeringskvartalet i Kabul
Axel Christophersen
Et bilde fra fuglemarkedet i Kabul
Axel Christophersen
To kvinner med barn på armen. Toop Darra, en landsby ca 10 mil N for Kabul
Axel Christophersen
Regjeringskvartalet i utkanten av Kabul ble bombet sønder og sammen. Gjennom ruinen ses det gjenoppbygde Nasjonalmuseet og ruinen av Kongepalasset