Den danmarksbaserte fotografen og læreren på fotografutdannelsen på medieskolene i Viborg, Ragne Kristine Sigmond (31), er en av mange spennende norske fotografer på fotofestivalen i Risør. Workshopen hun hennes ble raskt utsolgt. Søndag forteller hun om sine bilder på Villvin.
Første gang jeg stiftet bekjentskap med Ragne Sigmond var under et foredrag hun holdt på Lennart Nilsson Conference i Oslo tidligere i år. Det var et meget interessant foredrag fra en som ikke bare kunne vise sine bilder, men også prate reflektert om hennes eget fotografiske virke.
På Risør Internasjonale Fotofestival er Ragne aktuell med utstillingen AIR.
- Utstillingen er et resultat av den glede jeg har på fritiden ved å lage mine helt egne, personlige fotoprosjekter. Jeg fasineres av fotolocations og personer/modeller som inviterer til eventyrlige bildefortellinger, hvor jeg lar lys, linjer, rom og formkontraster være de styrende faktorer i skapelsesprosessen, forteller Ragne til foto.no.
Bildene på utstilling i Risør har sitt utgangspunkt i et utstillingsprosjekt i Danmark, som Sigmond ble invitert til å delta i høsten 2008, med etterfølgende utstilling på Danmarks fotomuseum våren 2009. Temaet var: REAL?
- Med temaet REAL? ville jeg utfordre meg selv til å lage bilder som inviterte til tankegrublerier hos beskueren. Svever hun i virkeligheten? og hva med ballongene? Jeg ville ta bilder som lå i grenselandet til å kunne tolkes som rent digitalmanipulerte på grunn av sitt surrealistisk tonede innhold. Dette krevde forhåndsplanlegning. Jeg ville skape alt dette i selve opptaksprosessen!
Sigmond er ikke imot manipulasjon som en del av den bildeskapende prosessen. Ulempen, mener hun, er at en slik redigeringsprosess kan ta enormt lang tid, og det viktigste for henne som fotograf er å kunne bli inspirert til å kunne improvisere og leke under selve fotograferingen. Dette er bakgrunnen for at hun bestemte seg for å skape bilder som faktisk har funnet sted i virkeligheten, REAL, hvor etterfølgende photoshoparbeid kun er finpuss.
Det manipulerte bildet
Sigmond er opptatt av diskusjonen rundt temaet digital bilderedigering som har vært aktuell helt siden Photoshop og andre redigeringsprogrammer ble allemannseie. Blant annet stempler mange det manipulerte fotografiet som lavere i rang i forhold til det rene og uredigerte.
- Jeg mener dette er feil innfallsvinkel å ha når man blir presentert for et bilde. Det skal være det samme om man kikker på et maleri eller et fotografi. Du skal betrakte det for hva det er: Et bilde med et innhold, en fortelling!
- Når du som besøkende til en utstilling i fremtiden ser på bilder, så la bildet påvirke deg uten dette filteret! oppfordrer hun.
Med ballonger på tur
Det er ikke vanskelig å begynne og undre over hvordan Ragne har skapt sine kraftfulle bilder. Hun røper at alt av komposisjonselementer i bildene har vært der hele tiden, men at hun har fjernet det av hjelpemidler som hjalp personene, stoffdelene og for eksempel ballongene opp i luften.
- Når det gjelder bildene med ballongene som modeller, så har jeg i etterkant av utstillingen REAL? fått blod på tann i forhold til videreutvikling av dette konseptet. Jeg synes det er spennende å bringe noe så trivielt som ballonger ut av den vanlige kontekst, for heller å la dem leve sitt eget liv i et utvalgt stykke natur. Jeg har i løpet av sommerferien laget flere bilder, som for første gang vises her i Risør. Disse blir ikke de siste jeg lager! Ballonglageret har vokst, særlig etter en USA-tur hvor man kan få dem i allverdens farger. Når jeg nå skal ferdes i spennende landskap, så har jeg alltid et par ballonger og et kamera for hånden.
Første gang jeg stiftet bekjentskap med Ragne Sigmond var under et foredrag hun holdt på Lennart Nilsson Conference i Oslo tidligere i år. Det var et meget interessant foredrag fra en som ikke bare kunne vise sine bilder, men også prate reflektert om hennes eget fotografiske virke.
På Risør Internasjonale Fotofestival er Ragne aktuell med utstillingen AIR.
- Utstillingen er et resultat av den glede jeg har på fritiden ved å lage mine helt egne, personlige fotoprosjekter. Jeg fasineres av fotolocations og personer/modeller som inviterer til eventyrlige bildefortellinger, hvor jeg lar lys, linjer, rom og formkontraster være de styrende faktorer i skapelsesprosessen, forteller Ragne til foto.no.
Bildene på utstilling i Risør har sitt utgangspunkt i et utstillingsprosjekt i Danmark, som Sigmond ble invitert til å delta i høsten 2008, med etterfølgende utstilling på Danmarks fotomuseum våren 2009. Temaet var: REAL?
- Med temaet REAL? ville jeg utfordre meg selv til å lage bilder som inviterte til tankegrublerier hos beskueren. Svever hun i virkeligheten? og hva med ballongene? Jeg ville ta bilder som lå i grenselandet til å kunne tolkes som rent digitalmanipulerte på grunn av sitt surrealistisk tonede innhold. Dette krevde forhåndsplanlegning. Jeg ville skape alt dette i selve opptaksprosessen!
Sigmond er ikke imot manipulasjon som en del av den bildeskapende prosessen. Ulempen, mener hun, er at en slik redigeringsprosess kan ta enormt lang tid, og det viktigste for henne som fotograf er å kunne bli inspirert til å kunne improvisere og leke under selve fotograferingen. Dette er bakgrunnen for at hun bestemte seg for å skape bilder som faktisk har funnet sted i virkeligheten, REAL, hvor etterfølgende photoshoparbeid kun er finpuss.
Det manipulerte bildet
Sigmond er opptatt av diskusjonen rundt temaet digital bilderedigering som har vært aktuell helt siden Photoshop og andre redigeringsprogrammer ble allemannseie. Blant annet stempler mange det manipulerte fotografiet som lavere i rang i forhold til det rene og uredigerte.
- Jeg mener dette er feil innfallsvinkel å ha når man blir presentert for et bilde. Det skal være det samme om man kikker på et maleri eller et fotografi. Du skal betrakte det for hva det er: Et bilde med et innhold, en fortelling!
- Når du som besøkende til en utstilling i fremtiden ser på bilder, så la bildet påvirke deg uten dette filteret! oppfordrer hun.
Med ballonger på tur
Det er ikke vanskelig å begynne og undre over hvordan Ragne har skapt sine kraftfulle bilder. Hun røper at alt av komposisjonselementer i bildene har vært der hele tiden, men at hun har fjernet det av hjelpemidler som hjalp personene, stoffdelene og for eksempel ballongene opp i luften.
- Når det gjelder bildene med ballongene som modeller, så har jeg i etterkant av utstillingen REAL? fått blod på tann i forhold til videreutvikling av dette konseptet. Jeg synes det er spennende å bringe noe så trivielt som ballonger ut av den vanlige kontekst, for heller å la dem leve sitt eget liv i et utvalgt stykke natur. Jeg har i løpet av sommerferien laget flere bilder, som for første gang vises her i Risør. Disse blir ikke de siste jeg lager! Ballonglageret har vokst, særlig etter en USA-tur hvor man kan få dem i allverdens farger. Når jeg nå skal ferdes i spennende landskap, så har jeg alltid et par ballonger og et kamera for hånden.
Ragne Kristine Sigmond
Ragne Sigmond holder workshop
Frank Hesjedal