Kazuto Yamaki er en travel mann, men han setter av litt tid til Foto.no. Vi vil gjerne snakke med ham om utviklingen innen objektivmarkedet, men først må vi begynne med litt historie.
Sigmas objektivrevolusjon i 2012
Fram til for ca. 10 år siden var objektiver lagd av andre produsenter enn kameraprodusentene selv, regnet som billige og dårlige alternativer. Men i 2012 skjedde det en revolusjon. Kazuto Yamaki hadde akkurat overtatt sjefsstolen i Sigma etter sin avdøde far, og satte i gang et prosjekt for å lage fantastisk gode objektiver, noe vi i dag vet var vellykket. Vi spør ham om hvordan det foregikk.
-Det var ikke noen enkelthendelse. Jeg har alltid hatt et brennende ønske om å lage objektiver av høyest mulig kvalitet, forteller Yamaki. Jeg er en etterfølger og ikke grunnlegger av firmaet, og tenkte på hva jeg kunne gjøre for Sigma. Jeg snakket med ingeniørene våre, og de likte tanken på å lage noe virkelig bra.
-Å lage et objektiv er ikke som å lage for eksempel et kamera. Det kreves ekstrem presisjon både i sliping av glass og montering. Min far hadde allerede startet prosessen, så vi hadde allerede maskinene og verktøyene vi trengte, og før han døde hadde jeg vært leder for både avdelingen for optisk design og for programvareutvikling. Vi hadde derfor de beste forutsetninger for å gå i gang.
De første årene med de nye objektivene (Sigma Global vision, som inkluderer seriene Art, Contemporary og Sport) ble det laget ganske store objektiver, sammenliknet med hva vi var vant til fra originalprodusentene. Nå lager dere mange svært kompakte objektiver. Hva er grunnen til denne endringen?
-Det er hovedsakelig to grunner. Det ene er at når brukerne går over til speilløse kameraer, ønsker de seg mindre og lettere kamerasystemer. Det andre er at når man ikke lenger har en optisk søker, kan man lage objektivene mindre fordi man kan kompensere for enkelte feil i software, slik som vignettering og fortegning, uten at det går utover bildekvalitet eller søkerbilde. Vi kunne lagd dem enda mindre, men da måtte vi gått på akkord med bildekvaliteten, og det ønsker vi ikke.
I begynnelsen var Art-serien objektiver laget for profesjonell bruk, mens Contemporary var forbruker-serien. I dag har disse skillene blitt til dels visket ut. Hva er i dag forskjellen på Art- og Contemporary-seriene?
-Vi kan inngå noen flere kompromisser i Contemporary-serien, blant annet for å holde pris og størrelse ned. I Art-serien vil vi lage det aller beste, og da blir det nødvendigvis større og tyngre.
Kameraer
Sigma lager ikke bare objektiver. Dere har i mange år lagd kameraer også. Der dere før lagde kameraene med den spesielle trelags Foveon-brikken, bruker dere i dag en ganske standard CMOS med Bayer-filter. Hva betyr det for utviklingen av Foveon?
-Vi utvikler fortsatt Foveon-brikken. Personlig elsker jeg bildene man får fra slike kameraer. Brikken gir en annen bildekvalitet enn Bayer-sensorer, men vi trenger å forbedre ytelsen. Vi jobber med å utvikle en ny versjon av den, og venter nå på en liten prototyp vi kan teste før vi vurderer å lage en i full størrelse, og evt. sette i gang produksjon.
Sigma ble med i L-Mount Alliance, og er nå ikke bare en tredjepartsprodusent av objektiver, men også en originalprodusent. Fortell hvilke vurderinger som ble gjort i den forbindelse, og hva det har hatt å si for Sigma.
L-Mount Alliance
-Før L-Mount Alliance planla vi å lage vår egen fatning. Men Panasonic og Leica kom til oss og foreslo et samarbeid. Det var en fin mulighet for oss. Hadde vi holdt oss til vårt eget system, måtte kundene ta en sjanse ved å kjøpe seg inn i vårt system. Nå kan de bytte kamerahus mellom Sigma, Panasonic og Leica, og vi kan lage objektiver til alle systemene.
Selv om dere naturligvis fokuserer på L-fatning, lager dere også en lang rekke objektiver for Sony E. Nylig har dere lansert objektiver for Fuji X-fatning, men vi har ikke sett noe til Canon RF eller Nikon Z. Hvorfor kommer X-fatning akkurat nå, og hvorfor ikke RF eller Z?
-Vi har lenge hatt ønske om å lage objektiver for Fujifilm X. Da systemet kom, var markedet litt lite, og senere hadde vi nok med å utvikle andre objektiver. Vi har dessverre begrenset med utviklingsressurser, og kan ikke lage alt vi ønsker oss. Når det gjelder Canon og Nikon ønsker vi oss et samarbeid. Det er ikke oss det står på, men vi kan ikke bryte deres patenter.
Framtida
Til slutt: Hva kan vi forvente framover? Vil vi se en ny revolusjon, tilsvarende den dere sto bak for 10 år siden?
-Jeg ser alltid etter muligheter og jeg brenner virkelig for dette, så vi får se om det dukker opp noe vi kan utnytte. Fram til nå har vi hatt et begrenset utvalg av objektiver. Nå føler jeg at vi har stor nok bredde til å dekke de fleste behov. Det gir oss mulighet til å lage objektiver som retter seg mot nisjer, objektiver med spesielle egenskaper og karakterer, men mer detaljer kan jeg ikke avsløre nå.
Med det er tiden vår med Kazuto Yamaki over. Det høres ut som vi kan ha litt av hvert å glede oss til i tiden framover, og at Sigma vil fortsette å presse alle andre produsenter til å gjøre det bedre.
Sigmas objektivrevolusjon i 2012
Fram til for ca. 10 år siden var objektiver lagd av andre produsenter enn kameraprodusentene selv, regnet som billige og dårlige alternativer. Men i 2012 skjedde det en revolusjon. Kazuto Yamaki hadde akkurat overtatt sjefsstolen i Sigma etter sin avdøde far, og satte i gang et prosjekt for å lage fantastisk gode objektiver, noe vi i dag vet var vellykket. Vi spør ham om hvordan det foregikk.
-Det var ikke noen enkelthendelse. Jeg har alltid hatt et brennende ønske om å lage objektiver av høyest mulig kvalitet, forteller Yamaki. Jeg er en etterfølger og ikke grunnlegger av firmaet, og tenkte på hva jeg kunne gjøre for Sigma. Jeg snakket med ingeniørene våre, og de likte tanken på å lage noe virkelig bra.
-Å lage et objektiv er ikke som å lage for eksempel et kamera. Det kreves ekstrem presisjon både i sliping av glass og montering. Min far hadde allerede startet prosessen, så vi hadde allerede maskinene og verktøyene vi trengte, og før han døde hadde jeg vært leder for både avdelingen for optisk design og for programvareutvikling. Vi hadde derfor de beste forutsetninger for å gå i gang.
De første årene med de nye objektivene (Sigma Global vision, som inkluderer seriene Art, Contemporary og Sport) ble det laget ganske store objektiver, sammenliknet med hva vi var vant til fra originalprodusentene. Nå lager dere mange svært kompakte objektiver. Hva er grunnen til denne endringen?
-Det er hovedsakelig to grunner. Det ene er at når brukerne går over til speilløse kameraer, ønsker de seg mindre og lettere kamerasystemer. Det andre er at når man ikke lenger har en optisk søker, kan man lage objektivene mindre fordi man kan kompensere for enkelte feil i software, slik som vignettering og fortegning, uten at det går utover bildekvalitet eller søkerbilde. Vi kunne lagd dem enda mindre, men da måtte vi gått på akkord med bildekvaliteten, og det ønsker vi ikke.
I begynnelsen var Art-serien objektiver laget for profesjonell bruk, mens Contemporary var forbruker-serien. I dag har disse skillene blitt til dels visket ut. Hva er i dag forskjellen på Art- og Contemporary-seriene?
-Vi kan inngå noen flere kompromisser i Contemporary-serien, blant annet for å holde pris og størrelse ned. I Art-serien vil vi lage det aller beste, og da blir det nødvendigvis større og tyngre.
Kameraer
Sigma lager ikke bare objektiver. Dere har i mange år lagd kameraer også. Der dere før lagde kameraene med den spesielle trelags Foveon-brikken, bruker dere i dag en ganske standard CMOS med Bayer-filter. Hva betyr det for utviklingen av Foveon?
-Vi utvikler fortsatt Foveon-brikken. Personlig elsker jeg bildene man får fra slike kameraer. Brikken gir en annen bildekvalitet enn Bayer-sensorer, men vi trenger å forbedre ytelsen. Vi jobber med å utvikle en ny versjon av den, og venter nå på en liten prototyp vi kan teste før vi vurderer å lage en i full størrelse, og evt. sette i gang produksjon.
Sigma ble med i L-Mount Alliance, og er nå ikke bare en tredjepartsprodusent av objektiver, men også en originalprodusent. Fortell hvilke vurderinger som ble gjort i den forbindelse, og hva det har hatt å si for Sigma.
L-Mount Alliance
-Før L-Mount Alliance planla vi å lage vår egen fatning. Men Panasonic og Leica kom til oss og foreslo et samarbeid. Det var en fin mulighet for oss. Hadde vi holdt oss til vårt eget system, måtte kundene ta en sjanse ved å kjøpe seg inn i vårt system. Nå kan de bytte kamerahus mellom Sigma, Panasonic og Leica, og vi kan lage objektiver til alle systemene.
Selv om dere naturligvis fokuserer på L-fatning, lager dere også en lang rekke objektiver for Sony E. Nylig har dere lansert objektiver for Fuji X-fatning, men vi har ikke sett noe til Canon RF eller Nikon Z. Hvorfor kommer X-fatning akkurat nå, og hvorfor ikke RF eller Z?
-Vi har lenge hatt ønske om å lage objektiver for Fujifilm X. Da systemet kom, var markedet litt lite, og senere hadde vi nok med å utvikle andre objektiver. Vi har dessverre begrenset med utviklingsressurser, og kan ikke lage alt vi ønsker oss. Når det gjelder Canon og Nikon ønsker vi oss et samarbeid. Det er ikke oss det står på, men vi kan ikke bryte deres patenter.
Framtida
Til slutt: Hva kan vi forvente framover? Vil vi se en ny revolusjon, tilsvarende den dere sto bak for 10 år siden?
-Jeg ser alltid etter muligheter og jeg brenner virkelig for dette, så vi får se om det dukker opp noe vi kan utnytte. Fram til nå har vi hatt et begrenset utvalg av objektiver. Nå føler jeg at vi har stor nok bredde til å dekke de fleste behov. Det gir oss mulighet til å lage objektiver som retter seg mot nisjer, objektiver med spesielle egenskaper og karakterer, men mer detaljer kan jeg ikke avsløre nå.
Med det er tiden vår med Kazuto Yamaki over. Det høres ut som vi kan ha litt av hvert å glede oss til i tiden framover, og at Sigma vil fortsette å presse alle andre produsenter til å gjøre det bedre.
Adm. dir. i Sigma Imaging, Kazuto Yamaki
En trelags Foveon-brikke kan se farger uten bruk av fargefilter.
Et utvalg av sigmas objektiver og kameaer.