Matias Østebø

Han gikk til topps i første runde av Fotografen 2013. Østebø beskriver seg selv som en amatør med godt blikk og litt flaks
Hvor lenge har du vært medlem av foto.no?
- Jeg har vært medlem siden høsten 2007.

Kan du fortelle litt om bakgrunnen din som fotograf?
- Da jeg var rundt 19 år ble jeg med på et mørkeromskurs i kjelleren på Chateu Neuf, samtidig som jeg spinket og sparte for å kjøpe mitt første speilrefleks. Jeg var mye i mørkerommet på den tida og hadde mye glede av bildene jeg laget. Etter det har jeg bare fortsatt å fotografere.

Hvordan vil du selv beskrive deg som fotograf?
- Som en amatør med et godt blikk og litt flaks. Det å ta et godt bilde handler vel ikke bare om tilfeldigheter, men at man noen ganger klarer å fange det man er ute etter, andre ganger ikke. Jeg ser alltid etter motiver, studerer lyset og omgivelsene rundt meg. Noen ganger klaffer det, i hvert fall i mine øyne. Da tar jeg bildet, med en visshet om at det ble ok, eller kanskje til og med kjempefint. Som oftest er det bare en følelse som gjør at jeg vet hva jeg vil fotografere. Det er noe av det jeg liker så godt med det. Jeg anser meg selv som selvlært, og har vanskelig for å plassere bildene mine innenfor en enkelt kategori.

Hva inspirerer deg som fotograf?
- Det er vanskelig å sette fingeren på, men jeg har sansen for motiver som ikke nødvendigvis oppfattes som billedskjønne, men som allikevel har visse estetiske trekk. Fotobøker. Og musikk.

Hvilke fotografer inspirerer deg?
- Jeg er veldig glad i kunsten til Ed Templeton, Glen E. Friedman, Anton Corbijn, Asger Carlsen, Max Pam og Matt Stuart. Oppdaget nylig Kitra Cahana og Charalampos Kydonakis som begge er ekstremt gode. Jeg ser også på William Eggleston, Robert Frank, Daido Moriyama, Stephen Shore og Cartier-Bresson. Ragnar Axelsson er dyktig. James Nachtwey har tatt bilder som har brent seg fast hos meg. Tom Wood liker jeg godt. Jeg er ikke så opptatt av sjanger, og følger med på mange fotografer, både kjente og ukjente.

- Jeg er også opptatt av skateboardfoto og skating. Dan Sturt, Tobin Yelland, Fred Mortagne og Ryan Allen er noen favoritter her.

- Av norske fotografer liker jeg særlig Tom Sandberg og Jonas Bendiksen. Kompisen min Alexander Tufte lager vakre bilder og han har også gitt meg mye kunnskap og inspirasjon de siste åra. Erik Fives musikkbilder er rå. Jørn Aagaard tar fantastiske skatefotos. Og så synes jeg at Eivind H. Natvig og Andrea Gjestvang viser veldig bra dokumentarisk arbeid.

- Det finnes så mange dyktige fotografer der ute, som inspirerer og stadig forbløffer meg. Jeg kunne sikkert ramset opp mange, mange flere med bilder som betyr mye for meg.

Hvilke ambisjoner har du som fotograf?
- Jeg vil lære meg å jobbe mer langsiktig, prosjektbasert og dokumentarisk. Jeg vil lage noe som andre synes er interessant og som setter i gang en følelse hos den som ser bildene mine. Jeg vil gjerne vise frem bildene jeg lager, så jeg har en ambisjon om å stille ut noe etter hvert, og vil fortsette å sende inn arbeider til ulike publikasjoner både på nett og papir. Etter at jeg gjorde det bra i Årets Fotograf 2012 her på foto.no og vant pris for beste billedserie og enkeltbilde på Oslo Fotomaraton 2012, har jeg blitt motivert til å satse mer på foto. Riktignok uten å si opp jobben.

Kan du fortelle litt om hva du har gjort for å komme dit du er i dag?
- Jeg har ikke tatt noen andre kurs enn mørkeromskurset for 15 år siden. Jeg ser mye på bilder på nettet og i fotobøker, og alt jeg kan om etterbehandling har jeg lært av venner eller lest om på nettet. Jeg elsker å diskutere og snakke foto og spør gjerne andre fotografer om råd og tips, det lærer jeg jo masse av. Jeg er så godt som selvlært.

Hvor mye tid bruker du på å fotografere?
- Jeg har alltid med meg et kamera, men det er ganske sjeldent jeg er ute kun for å fotografere. De gangene jeg kan dedikere all oppmerksomhet til å ta bilder er det ingenting som er bedre enn det.

Hva mener du er et godt fotografi?
- For meg er det viktig at et foto skaper nysgjerrighet og reaksjon. At det skiller seg ut i mengden. Et bilde jeg kan vende tilbake til og se på om og om igjen.

Har du noen fotoprosjekter du planlegger eller ønsker å jobbe med i fremtiden?
- Jeg har alltid mange planer og ideer når det gjelder prosjekter, men jeg klarer sjelden å konkretisere ideene før jeg har et eller flere bilder å ta utgangspunkt i. Så prosjektene oppstår ofte av seg selv. Ellers jobber jeg med en egenpublisering, uten deadline. Jeg driver også med et bildeutvekslingsprosjekt. Prosjektet dreier seg om å utveksle papirbilder gjennom postgang, som en slags motvekt til den hurtige digitale billedflyten. God gammeldags brevveksling. Dette er ikke min egen idé, folk over hele verden driver med det. Les mer om prosjektet på www.grainprint.org. Jeg oppfordrer også alle til å sende eller gi bort bilder til hverandre.

Kan du fortelle litt om hvordan du jobber med et konkret fotoprosjekt (eller bilde) fra ide til ferdig resultat?
- Det kommer veldig an på rammene for prosjektet. Jeg forsøker alltid å ha den aktuelle ideen og tematikken til prosjektet i bakhodet, slik at man ser relevante motiver når de oppstår. Ideer får jeg hele tiden, noen tar jeg vare på og andre blir forkastet. Jeg skriver dem som regel ned og lar de modnes litt før jeg begynner å jobbe med dem. Da jeg jobbet med dokumentarserien til Årets Fotograf 2012 hadde jeg en plan om en slags tidslinje og et felles utrykk for bildene, og prøvde å holde meg til det. Jeg tok ikke mer enn cirka 100 eksponeringer til den serien, og brukte mer tid på observering og planlegging enn jeg vanligvis gjør.

Hvilket fotoutstyr bruker du og kan du fortelle litt om ditt forhold til utstyr?
- Nå bruker jeg et Leica M6 og et Leica M8.2. Jeg har vært innom flere ulike merker og typer kameraer, og har til tider vært veldig opptatt av å finne det perfekte kamera for meg. Jeg har innsett at utstyret ikke har alt å si, og tenker at det er viktigere å bruke tid på å ta bilder, enn å se etter nytt utstyr. Jeg har også et Polaroid 420 Land og et Ricoh GRD II kompaktkamera som jeg bruker innimellom.

Kan du fortelle litt om ditt forhold til det digitale fotografiet?
- Det har hovedsakelig betydd at jeg tar mange flere bilder og dermed mange flere dårlige bilder. Jeg sletter mye. Da jeg bare brukte film var jeg mer kritisk til hva jeg tok bilder av, og oftere fornøyd med resultatet. Det er jo samtidig enklere med digitale bilder. Ikke minst er det rimeligere og lettere å sortere og holde orden på. Men at det går fort og er enkelt å dele, er ikke så viktig for meg. Jeg overfører ofte bilder til datamaskinen uten at jeg ser på dem eller begynner å jobbe med dem før flere måneder etterpå. Jeg tror det kan være lurt å glemme dem litt bort, så ser man kanskje bildene i et nytt lys når man starter å sortere og redigere.

Har du et bilde du har tatt som du er spesielt godt fornøyd med og kan du fortelle litt om bakgrunnen for bildet?
- Jeg liker godt bildet av basketkurven med nettet som vender oppover i stedet for nedover. Jeg synes det har et absurd og pussig uttrykk. Mange som ser det reagerer med en følelse av at noe er feil, uten å se hva, i hvert fall ikke med en gang. Den enkle grunnen til at nettet er opp ned er kraftig vind. Jeg sto der og venta på vindkastene og gjorde en eksponering når det blåste som verst. Her brukte jeg for øvrig film, så jeg ante ikke om jeg hadde klart å fange motivet jeg var ute etter.

Kan du beskrive den selvvalgte portfolioen du har valgt?
- Det er et utvalg av bilder jeg selv liker. Noen er del av en serie, men ellers er det ingen bestemt tematikk eller rekkefølge. Mange av bildene mine har spesiell betydning for meg, på grunn av tid, sted og omstendighetene rundt bildet. Minner og følelser som kanskje ikke fremkommer av motivet, men som for meg er bakt inn i bildet. Det er de bildene jeg liker best.

Har foto.no på noen måte hjulpet deg til å bli en bedre fotograf?
- Jeg synes det er en god nettside når det gjelder nyheter og artikler om hva som rører seg i det norske fotomiljøet, og det er motiverende å lese om flinke folk som får til noe. Jeg er innom omtrent hver dag.

Hvordan kan foto.no bli et bedre nettsted for fotografi i fremtiden?
- Ved å fortsette å oppdatere fotonyheter, tester og anmeldelser, og ved å introdusere meg for fotografer jeg ikke er kjent med. Jeg skulle gjerne sett enda flere fotoserier og bilder.

Matias Østebø
Matias Østebø  -
Matias Østebø
Matias Østebø  -
Matias Østebø
Matias Østebø  -
Matias Østebø
Matias Østebø  -
Matias Østebø
Matias Østebø  -
Matias Østebø
Matias Østebø  -
Matias Østebø

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Kjell H.
Av det lille utvalget av bilder som du presenterer her, får en et lite innblikk i din måte å se motivene på. Fornemmer "feelingen" og blikket for detaljer slik Jan Olav Bredesen sier det før meg her. Litt annerledes og interessant synes jeg:)
22.3.2013
Jan Olav B.
Fin presentasjon. Syntes du har en god feeling i bildene dine, og et godt blikk for detaljer.
22.3.2013
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu