Slutten av et år og begynnelsen på et nytt er alltid en god tid for å spekulere i hva som kommer. Men alt er ikke spekulasjoner. Noe kan vi lese ut av utviklingen som har vært fram til nå, og noe kaller vi kvalifisert gjetning – vi kjenner til noe grunnleggende i bransjen, og det gjør at vi kan gjette ganske godt på hvordan det vil gå videre.
Dette så vi i 2022
• 2022 bekreftet at det er slutt for salg av nye speilreflekskameraer. Joda, 8 personer vil kjøpe et Pentax speilreflekskamera, og én vil kjøpe en Leica S3 mellomformatkamera, men bortsett fra disse ni, så vil de andre kjøpe speilløse modeller.
• Høye renter og høye priser gjør at brukt blir mer populært
• Canon og Nikon kom med APS-C modeller av speilløse kameraer. Det gjør APS-C mer «stuerent» enn på lenge.
• Liten satsning på MicroFourThirds-systemet etter februar
• En del nye tekniske løsninger
Denne informasjonen må vi bruke for å prøve å si noe om 2023.
Speilrefleks
Skal vi begynne øverst, så kan vi vel trygt si at Pentax tar feil når de sier at speilløst er et blaff, og om et par år vil alle ha speilrefleks igjen. De store produsentene stopper produksjonen av både kameraer og objektiver, og selv om Norge ligger veldig langt framme i overgangen til speilløst, er det det samme over hele verden. Canon og Nikon har lansert sine siste speilrefleksmodeller og sine siste objektiver for disse systemene.
Å si at speilrefleks er dødt, blir feil. Mange vil bruke det i mange år framover. Men markedet for salg av nye er nok dødt. Det betyr at hvis du vil fortsette å være speilrefleksbruker, kan du etter hvert få noen fantastiske tilbud på brukt utstyr. Men det betyr også at hvis du har tenkt å skifte til speilløst en gang, vil du ikke få solgt det brukte utstyret ditt for mer enn du kan få for det nå.
Høye priser og kostnader
Med stigende priser og renter, er det en del som kvier seg for å kjøpe nytt utstyr. Noen har ikke pengene til det, og noen er usikre på om de vil trenge pengene til noe annet senere. Mange har innsett at å kjøpe brukt utstyr da er smart, for ikke bare blir investeringen lavere, men man kan selge det igjen for omtrent det man ga for det, dersom man plutselig trenger pengene.
Samtidig er det mange som skifter til speilløst, og derfor selger speilrefleksutstyret sitt, og derfor er det ganske godt utvalg av brukt utstyr også.
APS-C
Det er ikke lenge siden det var nesten generell enighet om at det var fullformat som var det eneste saliggjørende. Sony har riktignok tilbudt APS-C mye lenger enn de har hatt fullformat, og Nikon kom med Z50 i APS-C-format allerede i 2019, men de senere årene har det ikke vært veldig mye blest rundt noen av disse systemene.
Det var derfor veldig interessant da Canon før sommeren lanserte EOS R7 og R10, to mellomklassekameraer i APS-C format med RF-fatning. R7 var en tydelig arvtaker etter EOS 7D-modellene og viser at dette formatet ikke bare er for nybegynnere, slik det så ut som med Canons EOS M-system. EOS R10 vil vi også anse som et mer avansert kamera enn EOS-M-modellene.
Dette betyr nok slutten for EOS-M, men antakelig er det ikke så mange som gråter over det. Igjen skulle vi ønske at de store produsentene lagde virkelig topp-objektiver også for APS-C. Canon har aldri lagd et L-objektiv for slike. Sony har ingen GM-objektiver og så videre. Det er kun Fujifilm som lager den beste optikken sin for APS-C, men de har ikke noe fullformatsystem.
Da vi spurte Fujifilm om hva de syntes om at Canon nå konkurrerte med dem på APS-C, svarte de at det var flott, for da fikk APS-C mer oppmerksomhet og høyere status.
MicroFourThirds
Året startet bra, med både Olympus OM-1 og Panasonic GH6. To kjemper i lite format. Begge to helt på profesjonelt nivå, og viser at MFT fortsatt bør ha en plass i kameraverdenen. Men så ble det stille. Veldig stille. Det kom ingen flere kameraer fra Panasonic, mens OM System (tidligere Olympus) kom med OM-5, som egentlig bare er innmaten fra OM-D E-M1 III puttet inn i huset til OM-D E-M5 III, uten noen nyutvikling i det hele tatt.
Dette gjør oss litt usikre. OM-1 er et fantastisk kamera, men det kan ha blitt utviklet av Olympus før OM Digital Solutions overtok den skuta, og at OM Digital Solutions ikke gjør noen nevneverdig utvikling. Det kan også bety at de jobber med noe stort og viktig og ikke har tid til å utvikle nye kameraer før det er på plass. Vi håper på det siste.
Panasonic er vi også litt usikre på. GH6 viser at de kan, men det har vi aldri tvilt på. Spørsmålet er om de vil. Panasonic har også et fullformatsystem, og der har vi ikke sett noe nytt kamera siden 2020. Hva skjer? Ryktene sier at de jobber med å bedre autofokusen sin. I dag har de kun kontrastfokus, og på video, og særlig på fullformat, er ikke det godt nok i dag. Så det er godt mulig at de vil ha på plass en fasefokus, slik alle andre produsenter har, før de kommer med noe nytt.
Ny teknologi i kameraene
Vi ser at det kommer kameraer med stablete bildebrikker (stacked CMOS). Utlesningshastigheten fra disse er så høy at Nikon Z9 og Sigma FP/FP-L kommer uten mekanisk lukker. Det kan skape noen utfordringer, men jeg tror vi vil se mer av det. Uten mekanisk lukker er det ingen mekaniske deler igjen. Da er alt elektronikk. Det betyr færre ting som kan gå i stykker.
Verden venter på global lukker med minst like gode egenskaper som dagens CMOS-brikker har, men jeg tror det er en del år til vi får se det i høye oppløsninger.
Vi vil se flere ekstreme tall på antall bilder i sekundet. Sport- og naturfotografer får aldri nok. Dessuten er det et enkelt tall å markedsføre. Autofokus vil gjenkjenne flere typer motiver, og kameraene vil få en autofunksjon så du ikke trenger å fortelle det hva slags motiv det skal se etter.
Vi har ønsket oss e-sim i kameraene i mange år, som sammen med støtte for sosiale medier gjør at du kan laste opp bilder rett fra kameraet, uten å gå via telefonen. Det kan være det aldri kommer, men at vi i stedet får en mye enklere og mer automatisk tilkobling og overføring av bilder til telefonen, slik at det ikke blir nevneverdig ekstrajobb å ta det den veien.
Hva tror du?
Vi vet ingenting sikkert, så dette er våre forventninger. Bli gjerne med å diskutere hva du tror, hvor du tror vi tar feil eller andre elementer vi ikke har fått med her. Så får vi heller ta en oppsummering om et år for å se hvordan det gikk.
Dette så vi i 2022
• 2022 bekreftet at det er slutt for salg av nye speilreflekskameraer. Joda, 8 personer vil kjøpe et Pentax speilreflekskamera, og én vil kjøpe en Leica S3 mellomformatkamera, men bortsett fra disse ni, så vil de andre kjøpe speilløse modeller.
• Høye renter og høye priser gjør at brukt blir mer populært
• Canon og Nikon kom med APS-C modeller av speilløse kameraer. Det gjør APS-C mer «stuerent» enn på lenge.
• Liten satsning på MicroFourThirds-systemet etter februar
• En del nye tekniske løsninger
Denne informasjonen må vi bruke for å prøve å si noe om 2023.
Speilrefleks
Skal vi begynne øverst, så kan vi vel trygt si at Pentax tar feil når de sier at speilløst er et blaff, og om et par år vil alle ha speilrefleks igjen. De store produsentene stopper produksjonen av både kameraer og objektiver, og selv om Norge ligger veldig langt framme i overgangen til speilløst, er det det samme over hele verden. Canon og Nikon har lansert sine siste speilrefleksmodeller og sine siste objektiver for disse systemene.
Å si at speilrefleks er dødt, blir feil. Mange vil bruke det i mange år framover. Men markedet for salg av nye er nok dødt. Det betyr at hvis du vil fortsette å være speilrefleksbruker, kan du etter hvert få noen fantastiske tilbud på brukt utstyr. Men det betyr også at hvis du har tenkt å skifte til speilløst en gang, vil du ikke få solgt det brukte utstyret ditt for mer enn du kan få for det nå.
Høye priser og kostnader
Med stigende priser og renter, er det en del som kvier seg for å kjøpe nytt utstyr. Noen har ikke pengene til det, og noen er usikre på om de vil trenge pengene til noe annet senere. Mange har innsett at å kjøpe brukt utstyr da er smart, for ikke bare blir investeringen lavere, men man kan selge det igjen for omtrent det man ga for det, dersom man plutselig trenger pengene.
Samtidig er det mange som skifter til speilløst, og derfor selger speilrefleksutstyret sitt, og derfor er det ganske godt utvalg av brukt utstyr også.
APS-C
Det er ikke lenge siden det var nesten generell enighet om at det var fullformat som var det eneste saliggjørende. Sony har riktignok tilbudt APS-C mye lenger enn de har hatt fullformat, og Nikon kom med Z50 i APS-C-format allerede i 2019, men de senere årene har det ikke vært veldig mye blest rundt noen av disse systemene.
Det var derfor veldig interessant da Canon før sommeren lanserte EOS R7 og R10, to mellomklassekameraer i APS-C format med RF-fatning. R7 var en tydelig arvtaker etter EOS 7D-modellene og viser at dette formatet ikke bare er for nybegynnere, slik det så ut som med Canons EOS M-system. EOS R10 vil vi også anse som et mer avansert kamera enn EOS-M-modellene.
Dette betyr nok slutten for EOS-M, men antakelig er det ikke så mange som gråter over det. Igjen skulle vi ønske at de store produsentene lagde virkelig topp-objektiver også for APS-C. Canon har aldri lagd et L-objektiv for slike. Sony har ingen GM-objektiver og så videre. Det er kun Fujifilm som lager den beste optikken sin for APS-C, men de har ikke noe fullformatsystem.
Da vi spurte Fujifilm om hva de syntes om at Canon nå konkurrerte med dem på APS-C, svarte de at det var flott, for da fikk APS-C mer oppmerksomhet og høyere status.
MicroFourThirds
Året startet bra, med både Olympus OM-1 og Panasonic GH6. To kjemper i lite format. Begge to helt på profesjonelt nivå, og viser at MFT fortsatt bør ha en plass i kameraverdenen. Men så ble det stille. Veldig stille. Det kom ingen flere kameraer fra Panasonic, mens OM System (tidligere Olympus) kom med OM-5, som egentlig bare er innmaten fra OM-D E-M1 III puttet inn i huset til OM-D E-M5 III, uten noen nyutvikling i det hele tatt.
Dette gjør oss litt usikre. OM-1 er et fantastisk kamera, men det kan ha blitt utviklet av Olympus før OM Digital Solutions overtok den skuta, og at OM Digital Solutions ikke gjør noen nevneverdig utvikling. Det kan også bety at de jobber med noe stort og viktig og ikke har tid til å utvikle nye kameraer før det er på plass. Vi håper på det siste.
Panasonic er vi også litt usikre på. GH6 viser at de kan, men det har vi aldri tvilt på. Spørsmålet er om de vil. Panasonic har også et fullformatsystem, og der har vi ikke sett noe nytt kamera siden 2020. Hva skjer? Ryktene sier at de jobber med å bedre autofokusen sin. I dag har de kun kontrastfokus, og på video, og særlig på fullformat, er ikke det godt nok i dag. Så det er godt mulig at de vil ha på plass en fasefokus, slik alle andre produsenter har, før de kommer med noe nytt.
Ny teknologi i kameraene
Vi ser at det kommer kameraer med stablete bildebrikker (stacked CMOS). Utlesningshastigheten fra disse er så høy at Nikon Z9 og Sigma FP/FP-L kommer uten mekanisk lukker. Det kan skape noen utfordringer, men jeg tror vi vil se mer av det. Uten mekanisk lukker er det ingen mekaniske deler igjen. Da er alt elektronikk. Det betyr færre ting som kan gå i stykker.
Verden venter på global lukker med minst like gode egenskaper som dagens CMOS-brikker har, men jeg tror det er en del år til vi får se det i høye oppløsninger.
Vi vil se flere ekstreme tall på antall bilder i sekundet. Sport- og naturfotografer får aldri nok. Dessuten er det et enkelt tall å markedsføre. Autofokus vil gjenkjenne flere typer motiver, og kameraene vil få en autofunksjon så du ikke trenger å fortelle det hva slags motiv det skal se etter.
Vi har ønsket oss e-sim i kameraene i mange år, som sammen med støtte for sosiale medier gjør at du kan laste opp bilder rett fra kameraet, uten å gå via telefonen. Det kan være det aldri kommer, men at vi i stedet får en mye enklere og mer automatisk tilkobling og overføring av bilder til telefonen, slik at det ikke blir nevneverdig ekstrajobb å ta det den veien.
Hva tror du?
Vi vet ingenting sikkert, så dette er våre forventninger. Bli gjerne med å diskutere hva du tror, hvor du tror vi tar feil eller andre elementer vi ikke har fått med her. Så får vi heller ta en oppsummering om et år for å se hvordan det gikk.
Ikke umulig at Sony hiver seg på den bølgen, og da vil vi antagelig få det beste mellomformat kamera som er produsert, med tanke på autofokus og hastighet, når vi snakker om kompakte mellomformat kameraer.
Hasselblad og fujifilm bør her kjenne sin besøkelsestid