Giorgfia Fiorio hadde et klart budskap fra talerstolen i Festiviteten i Kristiansund.
- Gå videre med dine egne prosjekter, og de tingene som er viktige for deg. Begynn å gjøre dine egne ting. Nå, med en gang. You have to believe that something will happen, sa Fiorio.
Foredraget foregikk på engelsk, men aksenten og innlevelsen var italiensk. Fra talerstolen beskrev Fiorio en situasjon mange fotografer har, når vi setter egne idéeer til side.
- Du tenker: akkurat nå må jeg gjøre dette; senere en gang kan jeg gjøre mine egne ting. Men livet går fryktelig fort. Du kan bruke mye energi på å jobbe for andres ideer, men en dag går du lei. Det vil forandre deg, spesielt hvis du ikke er en erfaren fotograf. Jeg tror det er bedre å jobbe med noe annet enn foto, også ta bilder når du kan, enn å jobbe med feil ting som fotograf.
Med en fascinerende, litt rusten stemme, som en gang ga Fiorio status som en lovende sangartist i Italia, fortalte hun om hennes eget fotoprosjekt. Hun gråt en halv dag da noen fortalte henne at hun kunne bli en ypperlig motefotograf. Til gjengjeld var hun lidenskapelig og entusiastisk opptatt av sitt virkelige prosjekt.
Det skulle bli å fotografere menn. Boksere i Brooklyn, soldater fra Fremmedlegionen, gruvearbeidere 500 meter under jorda i Ukraina. Fiorio har reist verden rundt, og lært seg fremmede språk, for å kunne fotografere menn i lukkede og gjerne ekstreme miljøer.
Fiorio var fascinert av disse mennene som var forskjellige fra henne selv, som svettet og slåss, men som hadde hver sin historie som den italienske kvinnen gjerne ville lytte til.
- Det er gunstig å se ting med en viss jomfruelighet i blikket, mener Fiorio.
Fra å interessere seg for slåsskjempen, har hun nå blitt mer opptatt av det åndelige. Hennes nyeste fotoserie handler om hellige menn, religion og hellige ritualer. Hun kaller billedserien for the Gift.
Fiorio har en personlighet som øyeblikkelig inngir respekt. Men hun er beskjeden, og ler iblant litt av seg selv mens hun snakker.
- Det kan virke som en banal sannhet, men det er viktig å lære seg å virkelig se når man fotograferer. There is a difference between to watch, to look and to see. For virkelig å se, er det en nyttig parallell å tenke på følelsen man har når man er forelsket. Du ser det mennesket du er forelsket i. Prøv å gjenskape den følelsen når du fotograferer, oppfordret Fiorio.
Mange av hennes arbeider kan sees på
www.giorgiafiorio.org
- Gå videre med dine egne prosjekter, og de tingene som er viktige for deg. Begynn å gjøre dine egne ting. Nå, med en gang. You have to believe that something will happen, sa Fiorio.
Foredraget foregikk på engelsk, men aksenten og innlevelsen var italiensk. Fra talerstolen beskrev Fiorio en situasjon mange fotografer har, når vi setter egne idéeer til side.
- Du tenker: akkurat nå må jeg gjøre dette; senere en gang kan jeg gjøre mine egne ting. Men livet går fryktelig fort. Du kan bruke mye energi på å jobbe for andres ideer, men en dag går du lei. Det vil forandre deg, spesielt hvis du ikke er en erfaren fotograf. Jeg tror det er bedre å jobbe med noe annet enn foto, også ta bilder når du kan, enn å jobbe med feil ting som fotograf.
Med en fascinerende, litt rusten stemme, som en gang ga Fiorio status som en lovende sangartist i Italia, fortalte hun om hennes eget fotoprosjekt. Hun gråt en halv dag da noen fortalte henne at hun kunne bli en ypperlig motefotograf. Til gjengjeld var hun lidenskapelig og entusiastisk opptatt av sitt virkelige prosjekt.
Det skulle bli å fotografere menn. Boksere i Brooklyn, soldater fra Fremmedlegionen, gruvearbeidere 500 meter under jorda i Ukraina. Fiorio har reist verden rundt, og lært seg fremmede språk, for å kunne fotografere menn i lukkede og gjerne ekstreme miljøer.
Fiorio var fascinert av disse mennene som var forskjellige fra henne selv, som svettet og slåss, men som hadde hver sin historie som den italienske kvinnen gjerne ville lytte til.
- Det er gunstig å se ting med en viss jomfruelighet i blikket, mener Fiorio.
Fra å interessere seg for slåsskjempen, har hun nå blitt mer opptatt av det åndelige. Hennes nyeste fotoserie handler om hellige menn, religion og hellige ritualer. Hun kaller billedserien for the Gift.
Fiorio har en personlighet som øyeblikkelig inngir respekt. Men hun er beskjeden, og ler iblant litt av seg selv mens hun snakker.
- Det kan virke som en banal sannhet, men det er viktig å lære seg å virkelig se når man fotograferer. There is a difference between to watch, to look and to see. For virkelig å se, er det en nyttig parallell å tenke på følelsen man har når man er forelsket. Du ser det mennesket du er forelsket i. Prøv å gjenskape den følelsen når du fotograferer, oppfordret Fiorio.
Mange av hennes arbeider kan sees på
www.giorgiafiorio.org
Giorgia Fiorio
Magnus Skrede
Giorgia Fiorio
Trygve Lien
Giorgia Fiorio
Magnus Skrede
Giorgia Fiorio
Trygve Lien